Hur lång är karenstiden för dagsböter vid ansökan om medborgarskap?

Hej Lawline.

Hur länge blir karenstiden på 120 dagsböter om jag ska ansöka om svenskt medborgarskap? Om brottet har begåtts 2014-12-27 men domen har vunnit laga kraft i 2015-08-28 när börjar karenstiden att gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om förvärv och förlust av svenskt medborgarskap finns i medborgarskapslagen (MedbL). För att en ansökan om medborgarskap ska kunna beviljas finns det vissa grundkrav som ska vara uppfyllda. Ett av kraven är att man ska ha haft och förväntas ha ett hederligt levnadssätt (11 § 5 p.). Anledningen till att man har karenstider som ska ha förflutit efter begångna brott är för att beakta detta krav.

Exakta karenstiderna för olika påföljder är inte reglerat i lag. Ansvarig myndighet Migrationsverket har dock en mall som de utgår ifrån när de gör sina bedömningar, se här. Enligt mallen är karenstiden för 100+ dagsböter minst tre år efter brottet. I ditt fall har det gått ungefär tre och ett halvt år sedan brottet, vilket alltså talar för att karenstiden är över. Jag kan dock inte ge ett bestämt svar om så är fallet, eftersom det alltid ska göras en helhetsbedömning och beroende på omständigheterna kan karenstiden bedömas vara längre än tre år. Upprepad brottslighet är ett exempel på en försvårande omständighet som gör att karenstiden blir längre (se MIG 2007:39).

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare