Hur lång är handläggningstiden vid byte av efternamn?

Hej! Jag planerar att byta till ett helt nytt efternamn. Eftersom jag reser en del och korrekt efternamn på pass är viktigt undrar jag på ett ungefär hur långa handläggningstider som gäller? Är det drygt ett halvår eller finns det något sätt varigenom jag kan få till en snabbare handläggningstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du ska byta efternamn skickar du in en ansökan till Skatteverket. Eftersom du skriver att du ska byta till ett "helt nytt efternamn" tolkar jag det som att du vill göra en ansökan om att byta till ett nybildat efternamn. Handläggningstiden för ett sådant ärende är sex till åtta månader, se här på Skatteverkets hemsida. På samma plats finner du även blankett för din ansökan.

Under ansökningstiden kan du resa som vanligt med ditt pass med ditt nuvarande efternamn. Efter att du fått namnändringen beviljad skaffar du ett nytt pass.

Tyvärr finns det inte något sätt att få till en snabbare handläggning utan det är lika för alla. Notera även att det är viktigt att du kollar upp att det inte finns något uppenbart hinder för att du ska få igenom ditt nybildade efternamn, t.ex. att det bärs av någon annan eller ingår i ett firmanamn.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare