FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/06/2018

Hur köper man ut någon?

Jag och min sambo bor i ett hus, jag skall flytta, vi har bott i huset 13 år och varit ett par i 39 år, sambon äger huset och har betalat lånen. Hon vill köpa ut mig och vi är överens.

Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga direkta regler som avgör hur ni ska gå till väga. Ni kan alltså själva komma överens om hur mycket som ska betalas, när det ska göras osv. Det vanliga är att man först kontaktar en mäklare som värderar huset. Sedan köper den som ska köpa ut den andra den andres del för motsvarande del av värdet som mäklaren värderade huset till, det brukar vara 50%. Tänk på att ta hänsyn till skatt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare