Hur köper man in sig i sin sambos bolag?

Min sambo har ett AB med 2 st verksamheter; ett café & diner och en glasskiosk. Jag har avslutat min egen verksamhet och är den som mestadels sköter dessa 2 verksamheter medan min sambo pendlar till Norge veckovis. Jag har lagt ner väldigt mycket tid och energi och är den som fått det att fungera. Jag undrar hur vad jag behöver göra för att kunna ta över om han skulle avlida. Det känns förstås inte rättvist att hans barn ärver det jag byggt upp och de inte lagt ner någon möda överhuvudtaget på. Kan jag köpa in mig eller kan vi skriva någonting?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller arv och testamente

Din sambos barn har rätt att få ut sin laglott om din sambo går bort, laglotten är hälften av alla tillgångar (7 kap 1 § ÄB). Om det inte finns något testamente ärver barnen även allt övrigt. Din sambo kan testamentera företaget till dig, men för att det inte ska inkräkta på hans barns laglott måste han ha tillräckligt med övriga tillgångar när dödsboets värde fastställs.

Finns det någon annan lösning?

Som du säger kan du köpa in dig i företaget. Ett sätt att göra det är genom att utfärda fler aktier och sälja dem från företaget till dig. Ett annat alternativ är att du köper aktier av din sambo.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare