FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/02/2019

Hur köper jag ut mina syskon från en fritidsfastighet?

Hej.

Tre syskon äger ett fritidshus med tomt tillsammans.

Nu ska syskon nr 1 köpa ut syskon nr 2 och 3.

Hur räknar man?

Aktuell värdering av mäklare finns.

Värdet är cirka 900 000:-

Hur räknar man och hur genomför man försäljningen? Vem betalar skatt på vad?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Till och börja med ska man alltid utgå från fasthetens marknadsvärde vilket i detta fallet är 900 000kr. Varje syskons andel är värd 300 000kr, därför ska du betala 300 000kr vardera till syskon 2&3.

Tillkommande avgifter
Mäklar och värderingskostnader ska delas av samtliga parter om inget annat är avtalat.

Skattesatsen
Skatten räknas ut genom att ta försäljningspriset minus inköpspriset, förbättringsutgifter (ombygg-och tillbyggnationer) och lagfartskostnader, vilket ofta resulterar i en kapitalvinst. Kapitalvinsten ska beskattas med 22% vilket syskon 2&3 själv ansvarar att skatta för sin vinst på försäljningen. Säljaren ansvarar inte för att syskon 2&3 ska betala sin skatteskuld.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hugo WimbyRådgivare