FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/09/2013

Hur kommer ett avtal till?

Hur kommer ett avtal till? Vad gäller om anbudsmottagaren ändrar i en offert? Jag behöver skriva ett avtal då jag hyr ut en bostadsrättslägenhet till en student under ett år. Jag behöver få med alla problem som kan uppstå. Snälla hjälp mig med det!

Lawline svarar

Hej,

Hur avtal kommer till är en intressant fråga och svaret är att det kan se ut på många olika sätt beroende på vilken typ av avtal det handlar om och även vilket land vi befinner oss i.

I Sverige tillämpas löftesprincipen vilket innebär att ett anbud som du gör är bindande för dig under en viss tid. Om motparten accepterar ditt anbud inom betänketiden uppstår ett bindande avtal. För vissa avtalstyper finns det formkrav, tex vid fastighetsköp då det giltiga avtalet inte uppkommer förrän man har skrivit på köpeavtalet.

Många avtal ingås också muntligen och för de allra flesta avtalstyper går det utmärkt. Det finns inga formkrav.

Även din situation, då man hyr ut en lägenhet/bostadsrätt i andra hand, är ett avtal som kan ingås utan formkrav men självklart rekommenderar vi att man skriver ett skriftligt avtal eftersom det är mycket lättare att då visa vad man kommit överens om.

Om du behöver ett avtal kan du köpa ett färdigt avtal för uthyrning i andra hand från vår samarbetspartner, se: http://lawline.se/avtal/hyresavtal_andrahand.

Hör gärna av dig om du har fler specifika frågor annars rekommenderar jag dig att vända dig till en verksam jurist om det rör ett fall där du vill ha löpande feedback.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare