FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/03/2018

Hur kommer bodelningen gå till? Behöver jag en advokat?

Hej

Har ansökt om skilsmässa(stämning) och har nu frågor kring detta. Vi är väldigt oense och min make hotar med advokat och att jag måste nu sälja bilen som jag använder för värdet på den ska delas lika mellan oss.

Ska jag ansöka om bodelning? Måste jag ha en advokat? Får ingen rättshjälp min försäkring täcker inte äktenskapsfrågor. Vid bodelning ska jag då dela på hans personliga lån som han tagit nu bakom min rygg, i och med att vi fortfarande är gifta.

Han har tagit två nya banklån och köpt en sportbil - hur blir det vid en bodelning? Måste jag sälja bilen nu eller ska en bodelare ordna sådant?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en skilsmässa ska en bodelning göras (se 9 kap 1 § äktenskapsbalken). En bodelning innebär att ni själva kan bestämma hur er egendom ska delas upp er emellan. Om du och din man inte kan komma överens om hur detta ska göras kan båda eller en av er ansöka hos tingsrätten om att en bodelningsförrättare ska utses.

Hur ska bodelningen gå till?
Av 10 kap 1 § äktenskapsbalken framgår att allt giftorättsgods ska delas lika. Med giftorättsgods avses all egendom som inte gjorts enskild genom äktenskapsförord eller egendom som erhållits genom gåva av någon annan, med villkor att egendomen skall vara mottagarens enskilda. Se mer i 7 kap 1 och 2 §§ äktenskapsbalken. Dessutom är personlig egendom (i form av kläder, smycken parfymer och liknande) inte att anse som giftorättsgods.

Måste du sälja bilen?
I enlighet med reglerna ovan är bilen du använder att anse som giftorättsgods. Det finns dock inget som säger att du måste sälja bilen. Det viktiga är att värdet av bilen delas lika och det kan i praktiken likväl innebära att din man istället får en större del av något annat.

Kommer mannens personliga lån och köp av bil att påverka dig?
Av 9 kap 2 § äktenskapsbalken framgår att bodelningen ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som rådde då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Detta innebär att om din man, efter denna tidpunkt, köpt en ny bil eller tagit nya banklån kommer det inte att påverka dig. Om det däremot skulle vara så att bilen köpts och lånen upptagits dessförinnan kommer detta att medräknas i ert giftorättsgods, det vill säga era gemensamma tillgångar.

Sammanfattning:
Efter att enskild egendom tagits undan kommer summan av de gemensamma tillgångarna att delas lika. Som jag nämnde tidigare behöver detta emellertid inte innebära att tillgångarna säljs. Du och din man kan tillsammans komma överens om vem som ska behålla vilka tillgångar.

Om du redan på förhand vet att ni inte kommer kunna enas rekommenderar jag dig att ansöka om en bodelningsförättare som kan hjälpa er att dela tillgångarna lika.

Hoppas att svaret varit till din hjälp. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare