Hur kommer arvet efter min son att fördelas?

Min son är död. Hur ärver jag som fader och hans 2 syskon

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Först av allt vill jag beklaga din förlust.

Jag tolkar det du har skrivit som att du undrar hur arvet efter din son kommer att fördelas, mot bakgrund av att det är du och din sons två syskon som är hans närmaste släktingar.

Om jag har förstått dig rätt så var din son inte gift. Jag utgår även från att han inte hade några egna barn eftersom du inte nämner något om det.

Utöver det utgår jag från att de två syskonen är din sons helsyskon. Med det menar jag att din son och hans syskon har samma föräldrar.

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar.

Du ärver hälften av din sons tillgångar

Som fader till din son har du rätt att ärva hälften av de tillgångar som han har lämnat efter sig, hans så kallade kvarlåtenskap (2 kap. 2 § första stycket ÄB).

Vem som har rätt att ärva den andra hälften av kvarlåtenskapen beror på om din sons andra förälder fortfarande lever eller inte.

Den andra föräldern eller de två syskonen ärver resten av tillgångarna

Lever den andra föräldern har hen rätt att ärva den andra hälften av kvarlåtenskapen (2 kap. 2 § första stycket och 1 kap. 1 § ÄB).

Har den andra föräldern däremot dött är det istället din sons två syskon som ärver den andra hälften av kvarlåtenskapen tillsammans (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). De får dela lika på sin hälft (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Sammanfattning

Hälften av arvet efter din son kommer att tillfalla dig, eftersom du är hans fader.

Den andra hälften av arvet kommer att gå till din sons andra förälder om hen fortfarande lever.

Har den andra föräldern dött är det istället din sons två syskon som får ärva den andra hälften av arvet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare