Hur klandrar jag ett testamente?

Hej hur lång är preskriptionstiden på ett testamente div överklagan m.m

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man är missnöjd med, eller vill invända mot ett testamente och dess innehåll behöver man klandra testamentet. Att klandra ett testamente innebär att man väcker talan vid tingsrätt och begär att testamentet ska förklaras ogiltigt. Det är viktigt att först se till att man inte godkänner testamentet, om man gör det förloras möjligheten att klandra testamentet. Vad gäller preskriptionstid finns en så kallad klanderfrist, vilken innebär att man måste väcka talan senast inom sex månader från det att man delgavs en kopia av testamentet.

Om du önskar hjälp med att klandra testamentet är du välkommen att boka tid med en utav våra jurister här.

Vid ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare