Hur klagar jag på skolan när min son halkar efter?

Hej ! Min son går i årskurs 8. Jag vill ha hjälp med att göra en klagmålsanmälan till Kommunen. Jag anser att han inte har fått någon hjälp eller någon åtgärdsplan. Min son har halkat efter mer och mer. Han har godkända betyg i alla ämnen förutom engelska. Jag tycker han borde få stöd så han klarar engelskan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för vilken väg jag rekommenderar att du går för att klaga och begära hjälp åt din son.

Vänd dig till skolan i första hand

Mitt råd till dig är att du i första hand vänder dig till din sons lärare. Hjälper inte det är min rekommendation att du går vidare och vänder dig till rektorn för skolan.

Rektorn har ett ansvar för att eleverna ska få det stöd de behöver och kan även besluta om olika åtgärder. Nästa åtgärd är att du vänder dig till huvudmannen för skolan.

Når du inte framgång kan du gå vidare till huvudmannen

Huvudman för skolan är i regel kommunen. Det varierar från kommun till kommun hur du går tillväga för att framföra ett klagomål. Du kan dock antingen söka på kommunens hemsida, eller ringa kommunens växel.

I ditt klagomål till kommunen behöver du inte vara formell, utan det viktigaste är att du är saklig så det tydligt framgår vad du anser att behöver åtgärdas. Du torde därmed kunna framföra ett sådant klagomål själv. Vill du hellre ha hjälp av en jurist att skriva klagomålet är du varmt välkommen att boka tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline.

Ett alternativ är att göra en anmälan till Skolinspektionen

Når du inte framgång i samtal med lärare, rektor eller huvudman, kan du gå vidare och anmäla det till Skolinspektionen. Anledningen att jag rekommenderar dig att första prata med lärare, rektor eller huvudman är att mycket går att lösa på en lokal nivå om ansvariga uppmärksammas om situationen. Likaledes händer det att Skolinspektionen vid en anmälan förvisar ärendet till huvudmannen för utredning.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag att du i första hand vänder dig till skolan (lärare/rektor) och därefter till huvudmannen (kommunen). Når du inte framgång kan du gå vidare till Skolinspektionen. En klagan behöver inte vara formell eller skriven på något speciellt sätt, viktigast är att det framgår vad du anser att behöver åtgärdas. Givetvis kan någon av våra jurister bistå med hjälp om du önskar det, för det ändamålet rekommenderar jag att du bokar tid.

Ett alternativ är att du anmäler skolan till Skolinspektionen som även den kan utreda om skolan uppfyller det den är skyldig att göra. På Skolinspektionens hemsida finns väl beskrivet vad du kan anmäla, vilka regler som gäller och vad som sker efter en anmälan.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare