Hur kan min sambo få samma rätt till min hyresrätt vid en eventuell separation?

Hej, jag och min särbo planerar att bli sambos i min hyresrätt, som jag haft kontrakt på sedan 2015. Fastighetsägaren kommer inte att skriva in henne i kontraktet och jag vill att hon ska ha lika stor rätt till bostaden som jag vid en framtida separation eller om jag avlider. Sambolagen omfattar endast bostad som förvärvats för gemensam användning och jag har ju bott här själv i drygt tre år och står ensam på kontraktet. Vi har inga gemensamma eller hemmavarande barn. Vad kan vi göra för att hon ska ha samma rätt till bostaden som jag. Ett inbördes avtal?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver i din fråga så finns det en regel i sambolagen som innebär att enbart gemensamt förvärvad bostad blir så kallad samboegendom, det vill säga egendom som delas mellan samborna vid en eventuell separation eller dödsfall, sambolagen 3 §. Det ni kan göra för att frångå sambolagen och se till att din framtida sambo också får rätt till lägenheten är att upprätta ett samboavtal. Det kan ni enkelt göra genom Lawlines avtalstjänst. Ett samboavtal är ett juridiskt giltigt dokument där ni kan skriva in precis hur ni vill dela upp era tillhörigheter om samboskapet skulle komma att upphöra i framtiden.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare