Hur kan min flickvän få uppehållstillstånd?

Hallå,

Jag och min flickvän skulle vilja att hon blir svenskmedborgare, vilken väg är den snabbaste att gå?

Man har ju hört talas om att giftermål är i toppen, men jag vet inte.

I dagsläget så befinner hon sig i Sverige med rätt att vara kvar här och jobba till den sista maj.

Hon(ogift, utan barn) kommer från Ecuador och är 25 år, kan jag få någon idé om hur vi ska gå tillväga?

Själv så är jag(ogift, utan barn) född Svensk medborgare 29 år gammal

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga främst med hjälp av bestämmelserna i den så kallade utlänningslagen (UtlL).

Eftersom din flickvän inte kan bli svensk medborgare utan permanent uppehållstillstånd (lagen om svenskt medborgarskap 11 § tredje punkten) blir det alltså inte fråga om svenskt medborgarskap här, istället får din flickvän först ordna uppehållstillstånd.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig

Uppehållstillstånd ges till makar och sambor (UtlL 5 kap. 3 § första stucket, första punkten). Ni är inte gifta, och jag vet inte om ni är sambor, uppehållstillstånd kan alltså inte ges på denna grund än.

Uppehållstillstånd kan också ges till din flickvän om ni har avsikt att ingå i äktenskap eller samboförhållande, det krävs då att förhållandet framstår som seriöst (UtlL 5 kap. 3 a § första stycket, första punkten).

Har ni ett seriöst förhållande och ni avser att bli sambor eller gifta er kan alltså din flickvän få uppehållstillstånd på denna grund.

För att din flickvän ska kunna få uppehållstillstånd krävs det att du kan försörja dig själv och din flickvän, samt att du har en bostad som är av tillräcklig storlek och standard för er båda (begränsningslagen 9 §).

Din flickväns uppehållstillstånd kommer förmodligen att tidsbegränsas vid första beslutstillfället (UtlL 5 kap. 8 §). Det kommer alltså inte bli fråga om permanent uppehållstillstånd direkt – som är en förutsättning för att hon senare ska kunna bli svensk medborgare. Som huvudregel kommer hon först kunna få permanent uppehållstillstånd efter hon haft tidsbegränsat i två år (UtlL 5 kap. 16 §).

Skenäktenskap/samboförhållande

Har äktenskap eller samboförhållandet ingåtts endast för att ge din flickvän uppehållstillstånd får uppehållstillståndet vägras (UtlL 5 kap. 17 a § första stycket, andra punkten).

Sammanfattning

Din flickvän kommer inte att kunna bli svensk medborgare, istället blir det aktuellt med uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd kan ges om ni är gifta eller är sambor, det kan också ges om ni avser att gifta er eller inleda ett samboförhållande. Görs dock detta enbart i syfte för att din flickvän ska få uppehållstillstånd kommer det vägras.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare