FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/06/2018

Hur kan min andel i huset påverkas av att lån betalas av?

Jag skilde mig för tre år sedan och min före detta make vägrar sedan då att flytta ut från vårt gemensamma hus. Han har heller inte möjlighet att köpa ut mig från huset. Jag bor sedan skilsmässan i en liten hyreslägenhet. Eftersom det är han som bor i huset har det under de här åren varit han som betalat av på huslånet. Kan jag på detta sätt riskera att förlora min del i huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär din äganderätt?

När din före detta make betalar av lånet påverkar han inte husets värde. Lånet är visserligen kopplat till huset, men bara så långt att huset används som pant för lånet. När ni gjort er bodelning fick du äganderätt till en andel av huset. Din äganderätt kan bara ändras när du går med på det, tex om du säljer den. Märk väl att du äger en andel av huset och inte ett värde i huset, dvs om husets värde ökar eller minskar gör din andel det också.

Slutsats

Det korta svaret är alltså nej, du kan inte bli av med din äganderätt bara för att din före detta make betalar av delar av lånet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare