Hur kan man undanta egendom från en bodelning?

Hej Min son hade en bil värd ca 700000:-innan han gifte sig men nu kommer det förmodligen bli skilsmässa och bilen idag står nerplockad kanske värd max 100000:-. Hur skall han gå tillväga utan att behöva lösa ut bilen från henne. Allt annat dom har skall delas lika på men bilen känns fel att hon skall ha rätt i. Mvh Anna

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur man kan undanta viss egendom från en eventuell bodelning till följd av äktenskapsskillnad. Bestämmelser om bodelning finns i äktenskapsbalken. Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Vad ska ingå i bodelningen vid äktenskapsskillnad?

I samband med en äktenskapsskillnad ska en bodelning göras (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Med giftorättsgods avses all egendom som inte har gjorts till enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Efter skuldteckning ska giftorättsgodset läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Observera dock att det är värdet av egendomen som ska delas lika i bodelningen. Var make har alltjämt rätt att, i första hand, få sin egendom, eller den del av denna som den maken önskar, på sin lott (11 kap. 7 § äktenskapsbalken). Skulle värdet på en makes giftorättsgods överstiga dennes andel har denne en rätt att, istället för att läma egendom, betala motsvarande belopp i pengar till den andra maken (11 kap. 9 § äktenskapsbalken).

Utgör en bil giftorättsgods?

Makarnas egendom utgör alltså giftorättsgods i den mån den inte utgör enskild egendom. Detta betyder att även en bil utgör giftorättsgods såtillvida att den inte gjorts till enskild egendom genom t.ex. äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Utgör den giftorättsgods så kommer värdet av den (som regel) att ingå i bodelningen. Själva bilen kommer dock, i första hand, tillfalla den make som äger den.

Hur och när kan ett äketnskapsförord upprättas?

Ett äktenskapsförord är alltså ett avtal genom vilket makar kan bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska utgöra dennes enskilda egendom (7 kap. 3 § äktenskapsbalken (1987:230)). Ett sådant ska upprättas skriftligen, dateras och därefter undertecknas av makarna alternativt de blivande makarna (7 kap. 3 § andra stycket äktenskapsbalken (1987:230)). Detta kan ske såväl före ingåendet av ett äktenskap som när som helst under detsamma. Notera dock att det måste registreras hos Skatteverket för att det ska vara giltigt (7 kap. 3 § tredje stycket äktenskapsbalken (1987:230)).

Observera härvid att ett äktenskapsförord som upprättas under äktenskapets gång blir giltigt först från och med den dag då det lämnades in till Skatteverket. Detta är viktigt att beakta eftersom en bodelning i samband med en äktenskapsskillnad ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena så som de såg ut den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § äktenskapsbalken (1987:230)). Vad som kommer att ingå i bodelningen kommer därmed att bero på hur makarnas egendomsförhållanden såg ut just den dagen.

Detta betyder att ett äktenskapsförord måste registreras hos Skatteverket innan talan om äktenskapsskillnad har väckts om det ska påverka en bodelning i samband med äktenskapsskillnaden.

Sammanfattning

I den mån din son inte tidigare har gjort eller innan den eventuella äktenskapsskillnaden gör den ifrågavarande bilen till enskild egendom så kommer den att utgöra giftorättsgods och dess värde ingå i bodelningen. Utgör den enskild egendom kommer den däremot att undantas från bodelningen. Ett lämpligt sätt att göra egendom enskild är genom äktenskapsförord.

Ett äktenskspsförord kan, som regel, upprättas när som helst under ett äktenskap. För att det ska vara giltigt måste det dock registreras hos Skatteverket. En bodelning till följd av äktenskapsskillnad ska vidare göras med utgångspunkt i makarnas egendomsförhållanden den dag då ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in. För att ett äktenskapsförord ska kunna påverka den därpå följande bodelningen måste det därmed ha registrerats hos Skatteverket senast samma dag som talan om äktenskapsskillnad väckts.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. Du kan även vända dig till Skatteverket för vidare information rörande äktenskapsförord. Du går dessutom att kontakta dem i fall du vill ställa några frågor till dem.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare