Hur kan man som arvlåtare försäkra att egendomen bröstarvingarna ärver inte ingår i en eventuell bodelning?

Kan jag och min make göra våra svärsöner arvslösa igenom att skriva i testamentet att våran fastighet och bankmedel ska vara enskild gåva bara till våra döttrar och inte ingå i en ev bodelning?

Båda våra döttrar är gift utan äktenskaps förord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag konstatera att era svärsöner inte har någon lagstadgad arvsrätt efter er. Jag tolkar frågan som att du vill veta hur ni kan göra så att er fastighet och era bankmedel inte ska ingå i en eventuell bodelning hos respektive dotter, efter att du och din make avlidit.

Din fråga aktualiserar reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB). Makars egendom delas in i giftorättsgods och enskild egendom. Det är giftorättsgodset som blir föremål för bodelning vid en eventuell skilsmässa (10 kap 1 § ÄktB). Egendom kan bli enskild på sex olika sätt, och därmed falla utanför en bodelning (7 kap 2 § ÄktB).

I ditt fall finns tre möjligheter för dig och din make att göra så att fastigheten och era bankmedel (egendomen) utgör era döttrars enskilda egendom. Egendomen kan bli enskild på något av följande sätt (7 kap 2 § ÄktB):

1.Egendom som döttrarna fått i gåva med villkor om att den ska vara enskild. Villkoret att egendomen ska vara enskild, ska finnas redan då gåvan överlämnas och är med fördel uttryckt skriftligen. 2.Egendom som döttrarna erhållit genom testamente med det villkoret att den ska vara döttrarnas enskilda. 3.Egendom som döttrarna har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara döttrarnas enskilda.

Viktigt att veta är att avkastning av enskild egendom är giftorättsgods, om inte annat har angetts i gåvovillkoret eller testamentet (se villkoren ovan i p.1 – 3). Det innebär att om fastigheten eller era bankmedel skulle ge avkastning i form av t.ex. hyresintäkter eller ränta, skulle avkastningen bli giftorättsgods och ingå i en eventuell bodelning. Om ni vill förhindra detta, ska ni skriva i gåvovillkoret eller testamentet, att avkastningen av den enskilda egendomen ska vara enskild egendom.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare