Hur kan man skydda egendom som tillhör ett barn, när barnets förälder blir utmätt?

Min dotter kommer att bli föremål för utmätning. Min fråga blir att jag har köpt en eumoppebil till mitt barnbarn. Kan den hamna med då som utmätning. Det är jag som betalat bilen och dess försäkring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av utsökningsbalken (UB).

Kan EU-mopedbilen bli utmätt?

Allmän information

Utgångspunkten generellt sett är att det är föräldern som ska bli utmätt och inte barnen till denne. Däremot finns det risk att saker som “tillhör barnen” blir utmätta om det kan antas vara så att föräldern är ägaren.

Det är väldigt bra att du har köpt bilen och du betalar försäkringen. Detta kan visa på att du kan bevisa, i konflikt med Kronofogden, att du är ägare till bilen. Ta fram alla kvitton, papper eller liknande som visar att du eller barnbarnet är ägare till EU-mopedbilen. Du kommer nedan se vad som gäller för de särskilda reglerna, men kort förklarat så kan ni undvika utmätning om det inte finns någon möjlighet att EU-mopedbilen kan kopplas till din dotter.

Information om reglerna som hanterar situationen

Reglerna som hanterar denna situation är 4:17-4:19 UB.

Utgångspunkten är att EU-moppebilen får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (som är föräldern) eller om hen enligt 4:18 eller 4:19 UB skall anses vara ägare (se 4:17 UB).

Besittning innebär att man har kontroll över en sak (se definition för “besittning” på lagen.nu). Om föräldern har kontroll över bilen, exempelvis nycklar eller liknande och den står på familjens uppfart, så förutsätts föräldern vara ägare och EU-mopeden kan utmätas. Däremot är undantaget om det framgår att EU-mopeden tillhör barnbarnet eller dig. Exempelvis om den faktiskt är skriven på dig eller barnbarnet eller att det finns tydliga papper, kvitton eller liknande att föräldern inte är ägaren så ska den inte utmätas (4:18 UB).

Om det är så att föräldern äger en andel av EU-mopedbilen så kan den andelen utmätas (4:19 2st UB). Då kommer EU-mopedbilen säljas på auktion, där den andra ägaren får procentuellt den delen de ska få (9:1 UB).

Exempel: Om din dotter äger 50% och du äger 50%, så kommer EU-mopedbilen bli utmätt. Däremot kommer halva försäljningspriset gå till dig.

Vad bör ni göra nu?

Ta fram alla bevis som kan vara till fördel för att EU-mopedbilen inte ska vara med i utmätningen såsom kvitton etc. Det är lika bra att kontakta Kronofogden direkt med dessa handlingar så att EU-mopedbilen inte blir utmätt.

Har du ytterligare fråga eller vill ha ytterligare hjälp kan du ställa det på vår hemsida eller boka tid med en av våra jurister.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare