Hur kan man få ändring i vårdnaden över sitt barn?

Hej

Min dotter var gift med en man, de har ett barn som är 1 år. När de bestämt att skilja sig då lurade hennes man henne och skrev på ansökan om äktenskapskillnad att han ta 100% vårdnad av barn på sig. Hon visste ingenting om det. Vad kan man göra i detta fallet för att vårdnad av barn tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad av barn etc. finner du i föräldrabalken (FB).

Jag tolkar din fråga som att pappan till ditt barnbarn har ensam vårdnad över barnet och att din dotter, dvs. mamman till barnet, önskar att detta ändras. Enligt 6 kap. 5 § första stycket FB, så ska rätten besluta om hur vårdnaden för barnet ska se ut om en av föräldrarna vill få ändring i vårdnaden. Det innebär att din dotter kan ansöka om stämning hos tingsrätten och låta dem fatta ett beslut om vem som ska få vårdnaden över barnet eller om den ska vara gemensam. Rätten gör då en bedömning av föräldrarnas förmåga att samarbeta när det gäller frågor som rör deras barn och det som är avgörande i deras bedömning är vad som är bäst för barnet (6 kap. 5 § andra stycket FB och 6 kap. 2a § första stycket FB).

Skulle det vara så att föräldrarna kan komma överens om hur vårdnaden ska vara, så kan de skriva ett avtal om vårdnaden. Detta avtal ska då vara skriftligt och godkännas av socialnämnden för att vara giltigt (6 kap. 6 § första stycket FB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare