FrågaAVTALSRÄTTGåva22/09/2022

Hur kan Lawline hjälpa mig upprätta ett gåvobrev?

Hej Undrar om ni kan hjälpa mig att skriva ett gåvobrev. Gåvan är pengar från min pappa med förbihållet att gåvan inte ska ingå i förtida arv. om ni kan hjälpa mig med det är frågan när kan ni tidigast göra detta och hur mycket kostar det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gåva av pengar så finns det inget krav på att ett gåvobrev ska upprättas eftersom pengar är lös egendom. När det gäller förbehållet om att gåvan inte ska avräknas som förskott på ditt arv så måste däremot detta särskilt föreskrivas av din pappa (6 kap. 1 § första stycket ärvdabalken). Lagtexten ställer dock inte upp något krav på form, t.ex. att det måste föreskrivas skriftligen i ett gåvobrev.

Däremot måste förbehållet kunna bevisas, vilket är betydligt enklare att göra ifall ett skriftligt gåvobrev med er bådas signatur finns. Därför håller jag med dig om att det smartaste är att upprätta ett gåvobrev.

Vi på Lawline hjälper dig gärna med att skriva gåvobrevet för att säkerställa att allt blir korrekt utformat, vilket är en förutsättning för att gåvobrevet ska få bindande verkan.

Jag jobbar med gratisrådgivning och kan inte hjälpa dig med gåvobrevet just nu, utan du måste ta kontakt med vår juristbyrå genom att klicka här. Då ska du ge en kort beskrivning av ärendet, ungefär som du har gjort nu, och sedan så hjälper vi dig så fort vi kan. Det kostar 1495 kr och inkluderar även upp till 30 minuters konsultation via mejl och/eller telefon. Vi kommer att höra av oss till dig efter att konsultationen är bokad.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du undrar något annat är du också alltid välkommen att ringa oss.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vänliga hälsningar,

Aileen PotterRådgivare