Hur kan jag testamentera till barnbarn?

Hej!

Om jag vill testamentera en summa direkt till mina barnbarn, hur ska jag då tänka kring fördelning? Jag förstår detta med arvslott och vill att mina barn ska ha större delen av mitt arv, men min son har två barn och min dotter tre. Ska jag tänka att jag testamenterar 100.000kr till varje barnbarn eller ska sonens barn få 125.000kr var och dotterns barn 83.500kr var om det är 500.00 att testamentera? Hur brukar folk tänka? I släkt-linjer (alltså grupp av barnbarn kopplat till förälder) eller individuellt? Arvslott vet jag går till mina barn.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det står dig fritt att testamentera hur du vill till dina barnbarn, bara det inte inskränker på dina barns laglott. Dina barns laglott utgör hälften av det som skulle tillfallit dem enligt lag. Enligt lag ärver barn lika mycket, i ditt fall skulle dina barn ärva 50 % vardera. Laglotten utgör således 25 % (2 kap. 1 § samt 7 kap. 1 § ÄB).

Du kan själv välja vilken summa du vill testamentera till dina barnbarn och om denna ska vara samma för alla eller inte. Om dina barn inte funnits med i bilden och dina barnbarn var närmsta arvingar skulle ditt arv först fördelats på två till dina barn och sedan skulle denna delen gått till deras respektive barn. Din sons två barn hade fått dela på hans arvslott och din dotters tre barn hade fått dela på hennes arvslott. Alla barnbarn hade då inte fått lika mycket eftersom lagen föreskriver att arvet delas i släktlinjer.

När dina barnbarn inte har direkt arvsrätt efter dig eftersom dina barn är i livet kan du istället testamentera en viss summa eller egendom till dem. Det står dig då fritt att testamentera vilken summa du vill till vem du vill, dock med respekt för dina barns laglott. Det finns inget generellt sätt man brukar göra på i denna situationen, utan det är upp till dig som testator att avgöra ifall alla barnbarn ska få samma summa eller ej.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare