Hur kan jag ta reda på om en person har fler barn?

Vill veta om min sons pappa har mer än 3 barn. då han är okontaktbar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skatteverket har en folkbokföringsdatabas där personuppgifter registreras, bl.a. uppgifter om personen har barn. Folkbokföringsuppgifter är normalt offentliga vilket innebär att vem som helst kan begära ut dom med stöd av offentlighetsprincipen, 2 kap. 1 § Tryckfrihetsförordningen. Uppgifterna kan i vissa fall omfattas av sekretess, exempelvis när det rör sig om känsliga uppgifter, men utgångspunkten är att de är offentliga och ska lämnas ut på begäran.

För att begära ut folkbokföringsuppgifter hos Skatteverket kan du antingen ringa deras skatteupplysningsnummer 0771-567 567, mejla eller besöka deras servicekontor. Du kan läsa mer om hur du gör för att begära ut offentliga uppgifter på Skatteverkets hemsida.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare