FrågaFAMILJERÄTTFaderskap10/02/2019

Hur kan jag som möjlig far få ett faderskap bekräftat?

Hej, hur kan vi kontrollera och få bekräftat en möjlig faderskap för min yngste son som tror att han är möjlig far för en dotter.Han har själv AS,Aspergers Syndrom och möjliga modern har inte alla år tagit kontakt med sonen.Modern och barnet bodde i Helsingfors,detenda somvi vetnu är gamla ingången till lägenheten vid Bulevarden men sonen kan inte ens komma ihåg unga kvinnans namn. Nu skulle han vilja veta något om möjliga dottern.

Vi har tidigare redan frågat socialassistenter i Esbo stad men inte fått vettigt hjälp.

Hur gör vi? DNA prov i Stockholm, brev någonstans? Hjälp tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur ni kan göra för bekräfta att din son är far till barnet.

För att bekräfta att din son är pappan måste ett faderskapstest göras. Det är tre stycken som kan kräva att få ett faderskapstest (3 kap. 5 § faderskapsbalken):

1. Barnet

2. Mamman

3. Socialnämnden

Personen som tror att han är pappa har tyvärr ingen möjlighet att kräva ett faderskapstest. Er enda möjlighet är därför att vända er till socialnämnden. Socialnämnden är skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet (2 kap. 1 § faderskapsbalken). Om Socialnämnden beslutar att inte fullfölja utredningen kan ni överklaga det beslutet till Länsstyrelsen (2 kap. 7 § tredje stycket).

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig. Annars får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster:

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och

välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare