Hur kan jag säga upp det nuvarande hyresavtalet som gäller på bestämd tid?

Hej!

Jag har ett Hyresavtal - Andrahand på bestämd tid.

Avtalet gäller from 6.januari 2019 tom 31.augusti 2019. Jag hyr en del i en villa med egen ingång.

Det som står om uppsägningen är

"Hyresavtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång. Uppsägning krävs således inte."

Jag har nu fått chans på en billigare lägenhet som jag kan hyra mycket längre och som ligger centralt till mitt jobb. Denna chansen vill jag självklart inte missa och undrar hur jag kan säga upp det nuvarande avtalet?

Tusen tack för hjälpen.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså hur du kan säga upp ditt nuvarande hyresavtal för att kunna flytta in i en annan lägenhet. Mitt svar på detta beror lite på hur hyresförhållandet ser ut då olika regler kan gälla. Jag ska förklara detta nedan.

Hyr du från en privatperson bör uppsägningstiden vara en månad
Du skriver att du hyr en del i en villa och jag förstår det som att det är en privatperson du hyr av som också äger villan. Du hyr alltså en del av denna personens hus som bostad. I så fall bestäms uppsägningstiden i Lagen om uthyrning av egen bostad. Trots att hyresavtalet är på bestämd tid så får du som hyresgäst säga upp avtalet att upphöra gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Säger du upp hyresavtalet den 25 mars 2019 så upphör alltså avtalet att gälla den 31 maj 2019 (3 §).

Det kan vara så att uppsägningstiden är tre månader
Under vissa förutsättningar kan det dock vara så att denna lag och uppsägningstiden enligt den inte gäller. Det är om:
1. Din hyresvärd hyr ut bostäder i näringsverksamhet, alltså som en affärsrörelse.
eller
2. Din hyresvärd hyr ut fler bostäder och ditt hyresavtal är inte det först gällande av dem.

Skulle det vara så att någon av dessa två punkter är uppfyllda så gäller istället den s.k. Hyreslagen. I så fall får du som hyresgäst säga upp avtalet att upphöra gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Säger du upp hyresavtalet den 25 mars 2019 så upphör alltså avtalet att gälla den 31 juli 2019 (5 §).

Hur säger du upp hyresavtalet?
Eftersom du bott i din nuvarande bostad i mindre än tre månader behöver inte din uppsägning av hyresavtalet vara skriftlig (8 §). Du kan helt enkelt ringa din hyresvärd och meddela att du säger upp avtalet. Uppsägningen gäller från den dag du meddelar din hyresvärd. Din hyresvärd måste däremot lämna ett skriftligt erkännande av uppsägningen till dig.

Sammanfattning
- Troligast är att du har en uppsägningstid till månadsskiftet om en månad.
- För att säga upp hyresavtalet får du kontakta din hyresvärd och meddela detta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare