Hur kan jag göra om styrelsen nekar mig att hyra ut min bostadsrätt i andrahand?

Styrelsen avslår din ansökan om att hyra ut i andrahand pga dessa anledningar: - Det är inte tillåtet att hyra ut tillsvidare; - Medlemmen är bosatt i Norge och har varit det en längre tid, lägenheten har varit uthyrd i flera år och vi ser inte någon återkomst i framtiden. - ”Under hälsoutredning” i flera år utan underlag är för styrelsen inget giltigt skäl. Styrelsen föreslår att du säljer bostadsrätten.

  Hej,kan jag ordna uthyrning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning!

Som jag förstår det har du under en längre period hyrt ut din bostadsrätt och vill nu fortsätta med det, varav styrelsen nekar dig den möjligheten. För att få hyra ut din bostadsrätt krävs det att styrelsen godkänner detta, annars riskerar du att förlora din bostadsrätt i värsta fall. Detta verkar du dock vara medveten om, men vill informera om det för att vara så tydlig jag kan. Som jag förstår det nekar styrelsen dig att hyra ut i andra hand för att deras bedömning är att ej kommer att bo i lägenheten någonting mer och därmed inte har något behov av bostadsrätten. Det du kan göra i ditt fall är att ansöka om att hyresnämnden ska pröva ifall du har rätt att fortsätta hyra ut din bostadsrätt i andrahand. Ifall hyresnämnden då beslutar att du ska få hyra ut din bostadsrätt så kommer du att få göra det. Risken är dock att hyresnämnden gör samma bedömning som din styrelse och då kan du tyvärr inte fortsätta hyra ut bostadsrätten utan risk för konsekvenser. Här kan du läsa mer om hur du kan ansöka om att hyresnämnden ska ta upp ditt ärende, samt vad de kan göra. Som du säkert redan är medveten om är det så att du behöver ha ett giltigt skäl för att få godkänt att hyra ut din bostadsrätt i andrahand, till exempel att du är sjuk eller ska hyra ut till en närstående, här kan du läsa mer om de giltiga skälen för andrahandsuthyrning av bostadsrätt.

Mina rekommendationer till dig:

-Läsa igenom den information som finns på de länkar jag givit dig i mitt svar mycket noga. Fundera sedan över om du har ett giltigt skäl att få fortsätta hyra ut din bostadsrätt i andrahand.

-Om du anser att du har ett giltigt skäl att få fortsätta hyra ut din bostadsrätt i andrahand är min rekommendation att du ansöker om att hyresnämnden ska ta upp ditt ärende och besluta ifall du eller din styrelse har rätt i frågan. Ansökan kan du göra här, tänk på att skicka med alla dokument som hyresnämnden behöver och att noga förklara din situation kring varför du vill hyra ut.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Ifall det uppstår några följdfrågor är du varmt välkommen att mejla mig på elin.englund@lawline.se för ändamålet.

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare