Hur kan jag garantera att en gåva till min dotter förblir hennes egendom när hon blir sambo med sin pojkvän?

Jag vill ge min dotter en summa pengar (som ett förskott på framtida arv) och som hon kan använda till kontantinsats i köp av lägenhet tillsammans med hennes pojkvän.

Jag vill att summan ska vara säkrad för henne om förhållandet skulle ta slut och lägenheten eventuellt säljs (även om någon av dom bor kvar).

Hur säkrar man detta på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel anses gåvor från föräldrar till sina barn vara förskott på arv om inte annat sägs i ett gåvobrev eller om det framstår av omständigheterna att gåvan inte ska ses som förskott på arv, exempelvis för att det är en gåva av mindre värde, att samtliga barn fått samma summa etc [6 kap. ärvdabalken]. Eftersom du redan i din fråga säger att pengarna ska ses som förskott på arv utgår jag från det.

I mitt svar kommer jag också utgå ifrån att din dotter och hennes pojkvän är/kommer att bli sambos då jag förstår det som att de ska flytta ihop med varandra. För att kunna ta reda på vad din dotter ska göra för att kunna behålla pengarna för sig själv, måste vi gå in i sambolagen.

Sambolagen [2003:376]

För att din dotter och hennes pojkvän ska omfattas av sambolagen finns det vissa krav som måste uppfyllas. Dels ett krav på varaktighet på förhållandet, dels att förhållandet är av kärleksrelationskaraktär och dels ett krav på att din dotter och hennes pojkvän gemensamt köper saker till hushållet [1 § sambolagen].

I din fråga framgår det inte hur varaktigt din dotter och hennes pojkväns förhållande är, men enligt sambolagen räknas ett par som sambos när de varit tillsammans i ca 6 månader och köper saker gemensamt till hushållet. Att de ska ha varit tillsammans i 6 månader är dock bara en riktlinje. Det kan mycket väl röra sig om en kortare period. Det viktigaste är att det framgår att din dotter och hennes pojkvän avser att vara tillsammans en lång tid. Ett tecken på ett långvarigt förhållande kan exempelvis vara att de folkbokför sig på samma adress eller att de har en gemensam ekonomi.

Vad händer med pengarna om din dotter och hennes pojkvän gör slut?

När ett samboförhållande upphör på grund av att personerna ifråga inte längre vill vara tillsammans får de bestämma om de vill dela sin egendom med varandra, en s.k. bodelning [8 § sambolagen]. Det är här du som gåvogivare har en möjlighet att redan nu innan de flyttar ihop, formulera i ett gåvobrev att pengasumman ska vara hennes enskilda egendom och inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning [4 § första punkten, sambolagen]. Din dotter har även hon en möjlighet att själv ingå ett samboavtal med sin pojkvän om att pengarna ska vara hennes enskilda egendom [9 § sambolagen], men det är lika bra att du skriver att pengarna ska vara enskild egendom redan nu så behöver hon inte ingå något avtal med sin pojkvän.

Glöm inte att räkna bort gåvovärdet på din dotters arvslott sedan när du ska räkna ut arvet efter dig till respektive barn, så att gåvan verkligen tas med som förskott på arv och att alla barn får lika stor del.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag en bedömning att du kan skapa ett gåvobrev där det står att pengarna ska vara din dotters enskilda egendom, och då kommer pengarna inte ingå i en bodelning om din dotter och hennes pojkvän eventuellt väljer att gå skilda vägar. Om du inte gör detta har din dotter ändå en möjlighet att själv skapa ett avtal med sin pojkvän om att pengarna ska vara hennes enskilda egendom, och då blir det samma effekt med att hon inte behöver ta med pengarna vid en bodelning. För ett avtal krävs det dock att både din dotter och hennes pojkvän samtycker till att pengarna ska vara hennes enskilda egendom. Pojkvännen ska alltså vara okej med det. För att vara på den säkra sidan är det alltså bättre om du själv formulerar i gåvobrevet att pengarna ska vara hennes enskilda egendom.

Hoppas detta var svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!
Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare