Hur kan jag få rätt till saker vid separation med min sambo? Vilka saker har jag rätt till?

Hej jag och min tjej har varit tillsammans i ca 3 år, vi har under de senaste 2 åren haft delad ekonomi där vi har sparat våra löner i hennes sparkonto, nu har vi separerat och jag anser att jag såklart har rätten till häften av våra besparingar, vi har även en möblerad lägenhet där jag lämnade alla möbler när jag flyttade ut och anser att även där har jag rätten till häften av grejerna dock vill hon inte skicka det till mig jag har såklart underlag osv på alla överföringar jag gjort till henne samt skrivit ner detta också hur kan jag kräva min rätt tillbaka

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga såsom att du vill veta om och hur du får en del av era tillgångar nu när ni har separerat. Jag tolkar det som att ni inte har avtalat om att viss samboegendom inte ska ingå i bodelningen. Jag uppfattar det som att ni inte är gifta men att ni har haft en parrelation och att ni bott tillsammans under de två år ni haft delad ekonomi. Ni har således varit sambor och därigenom blir Sambolagen (SamL) tillämplig (1 § SamL).

Hur får jag min del av vår gemensamma egendom?

Nu när ni har separerat kan du begära att en bodelning genomförs, där ni delar lika på er samboegendom (8 § och 14 § SamL). Bodelningen kommer göras utifrån hur er egendom såg ut från den dagen som ni separerade (8 § 1 stycket SamL). Du har ett år på dig från det att ni separerade att begära en bodelning (8 § 2 stycket SamL). I bodelningen kommer era andelar i samboegendomen beräknas och eventuella skulder avräknas innan man lägger samman vad som återstår av samboegendomen. Värdet av det som återstår ska då delas lika mellan er (12 §, 13 § 1 stycket och 14 § SamL). Om någon av er inte vill lämna egendom till den andra får den betala motsvarande belopp i pengar (17 § 1 stycket SamL). Du kan läsa mer om bodelning och att begära en bodelning på domstol.se

Vilken egendom är gemensam och ska ingå i bodelningen?

Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag om det har förvärvats (getts/köpts) för gemensam användning (3 § SamL). Undantag är om egendomen getts i gåva, genom testamente, genom arv och avkastningen på tidigare nämnda undantag (4 § SamL). Även bohag som möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet räknas in i samboegendomen, så länge dessa inte används för fritidsändamål (6 § och 7 § SamL). Ni har båda en skyldighet att ta hand om samboegendom tills det att bodelningen görs (11 § SamL).

Om ni har köpt/fått möblerna osv i lägenheten tillsammans ska dessa alltså ingå i samboegendomen som kommer ingå i bodelningen. Kan du visa kvitton eller annat underlag på möbler som du köpt innan ni flyttade ihop (som ni alltså inte har "förvärvat" tillsammans) kommer dessa inte ingå i bodelningen och du har istället full rätt till dessa (3 § SamL).

Pengarna på bankkontot utgör inte samboegendom och kommer därför inte ingå i bodelningen (3 § SamL).

Sammanfattning

För att få rätt till din del av egendomen så borde du alltså begära en bodelning och du kommer då få hälften av er samboegendom. Pengarna ingår tyvärr inte i bodelningen och du får alltså begära tillbaka din del av pengarna som har satts in på kontot av din före detta sambo. Vägrar hon betala kan du alltid väcka en talan i domstol, dvs ett påstående om att få tillbaka de pengar som du anser tillhör dig (42 kap 1 § Rättegångsbalken). För mer information kring detta se gärna domstol.se men det går också bra att boka tid för rådgivning med våra jurister på Lawline Juristbyrå.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare