Hur kan jag få mitt ex att sluta kontakta mig?

Hej. Min flickväns ex pojkvän fortsätter att kontakta henne. När hon blockerar hans telefonnummer ringer han bara från ett annat nummer. Han har tidigare varit våldsam mot henne och han har också hotat mig. Hur hindrar vi honom från att förstöra vårt förhållande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att förhindra att han tar kontakt med din flickvän kan hon söka om kontaktförbud hos polisen eller hos en åklagarmyndighet. Därefter kommer en förvaltningsdomstol eller en åklagare besluta om kontaktförbud. I lagen [1988:688] om kontaktförbud anges det att förbudet endast får ges om det av särskilda omständigheter finns en risk att han kommer begå brott mot din flickvän, förfölja eller på annat allvarligt sätt trakassera henne [1 §, andra stycket, kontaktförbudslag]. Eftersom han varit våldsam mot henne förut finns särskilda omständigheter somt talar för att han kan vara våldsam mot henne igen. Vidare krävs det att kontaktförbudets skyddssyfte väger mer än det intrång som förbudet faktiskt gör för den som blir förbjuden. I riskbedömningen krävs det att det finns en klar eller konkret risk att ex-pojkvännen kommer begå brott mot henne genom exv. ofredande, förföljelse, hot mm. Jag vet inte hur bedömningen kommer gå till i ert fall eftersom varje individuellt fall är olika, men domstolen kommer ta hänsyn till om ex-pojkvännen varit våldsam mot henne förut och hotat henne.

Om ex-pojkvännen får ett kontaktförbud kan han heller inte genom en tredje person ge meddelanden till din flickvän för att undslippa kontaktförbudet. Det gäller även då. Han kan alltså inte be dig ge henne hotfulla meddelande från honom bara för att komma undan. Du kan också anmäla honom för ofredande om han hotar dig och då kan han få betala böter eller som värst hamna i fängelse [4 kap. 7 § brottsbalken]. Vad som är viktigt att tillägga är att ett kontaktförbud inte begränsar rörelsefriheten helt för ex-pojkvännen. Däremot omfattar det kontakt via telefon, e-mail, sms och annan teknologi samt förföljelse hem och till arbetsplats. Om det kan antas att ett kontaktförbud inte räcker kan domstolen besluta om ett utvidgat kontaktförbud vilket innebär att ex-pojkvännen inte får befinna sig på hennes arbetsplats, bostadsområde eller andra platser där hon brukar vara [2 §, kontaktförbudslag].

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den bakgrundsinformation du givit mig gör jag en bedömning att din flickvän kan ansöka om kontaktförbud och att du kan anmäla ex-pojkvännen för ofredande om han hotar dig. Om din flickvän inte beviljas ett kontaktförbud kan hon givetvis också anmäla honom för ofredande för att han ska få någon typ av påföljd.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Matilda HetlesaetherRådgivare