Hur kan jag bevisa att jag inte kört för fort?

Hej! Om jag har kört på en 100 väg med 120km/timme som polisen säger och jag vet precis att det var inte sant och vill gå vidare till tingsrätten. Hur gör jag vidare för att kunna bevisa att jag har rätt?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Behöver jag bevisa att jag inte har kört för fort?

Ett påskrivet föreläggande om böter för fortkörning anses som en dom, och du behöver själv kontakta en tingsrätt för att överklaga den.

I brottmål är det åklagaren som har bevisbörda, dvs den som ska bevisa att du har kört på sådant sätt att du är berättigad det föreläggandet. Du behöver alltså inte bevisa din oskuld. En anledning till varför fördelningen ser ut på det viset är just för att det många gånger är svårt för en enskild att bevisa vad som har hänt eller inte hänt. Här blir det istället åklagaren som ska kunna presentera bevis för att du körde i den hastigheten, t.ex genom att framföra polisens handlingar om uppmätt hastighet eller annat som de kan ha haft till grund för sitt beslut om föreläggandet. Ifall åklagaren inte lyckas visa det så kan domen/ föreläggandet undanröjas och du behöver inte betala.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare