Hur kan jag återkräva privat skuld?

Hej,

Har en amerikansk kompis som köpte en flygbiljett av mig i augusti i år. Det rör sig om 3000kr. Han har fortfarande inte betalat mig för denna biljett trots att vi kom överens om att han skulle betala mig.

Finns det något jag kan göra här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om din amerikanska vän har en rättslig skyldighet att betala sin skuld som ni kom överens om.

Muntliga avtal är bindande, precis som skriftliga avtal, och ska således hållas (1 kap. 1§ avtalslagen).

Problematiken uppstår i att han är amerikans medborgare (så som jag förstod det som utifrån informationen i din fråga) och bor i USA. Det är svårt att stämma en person för ett avtalsbrott när personen inte är svensk medborgare, och när det inte rör sig om internationell brottslighet (exempelvis kidnappning eller terrorism). Du skulle således bli tvungen att vänta med att stämma personen tills han befinner sig på svensk mark igen.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare