Hur kan ett testamente återkallas och skrivas om?

hej,

jag har tidigare skrivit ett testamente om att mitt ev arv skall gå till min mamma och syster och hennes barn. jag har därmed "skrivit bort" min pappa och halvbröder.

Nu är läget att jag är sambo och har fått barn och vill att testamentet skall avskrivas och att mitt ev arv skall gå till mitt barn (omyndig) och sambo? Hur skall jag agera?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du beskriver hur du tidigare skrivit ett testamente som du vill inte ska gälla längre, då du fått sambo och barn. Enligt ärvdabalken har en bröstarvinge (ditt barn) rätt till sin laglott, vilket är hälften av det arv som barnet hade fått utan testamente. Det betyder att ditt barn skulle ha laglig rätt till hälften av ditt arv, oavsett vad som står i ditt testamente. Ditt barn hade då kunnat föra talan om jämkning av ditt nuvarande testamente. Detta följer av 7 kap 3 § ärvdabalken. På grund av detta är det alltså jättebra att du vill återkalla ditt testamente.

Återkallande av testamente görs genom att du helt enkelt river sönder ditt testamente, och därmed får det ogiltigt enligt 10 kap 5 § ärvdabalken. Efter det kan du skriva ett nytt testamente, där du ger arvet till ditt barn och din sambo. Det gör du som vanligt enligt reglerna i 10 kap ärvdabalken, och kräver som du säkert vet två vittnen och underskrift.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare