FrågaFAMILJERÄTTFaderskap24/05/2017

Hur kan ett faderskap upphävas?

Hej.

Har 2 barn från ett tidigare förhållande. Har skrivit på faderskaps papper till dom men har hört av flertalet personer att jag inte är den riktiga pappan. Hur kan jag göra för att dom inte ska ärva mej när jag går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att barnen ska bli helt arvslösa när du går bort krävs att ditt faderskap hävs. Upphävande av faderskap kan ske genom väckande av talan i domstol enligt 3kap. 1§ Föräldrabalken. Talan ska enligt 3kap. 3§ Föräldrabalken väckas vid rätten i den ort där barnen i fråga har sin hemvist. Visar det sig sedan att du ej är fader till barnen ska rätten enligt 1kap. 4§ 3st. Föräldrabalken förklara att faderskapsbekräftelsen saknar verkan mot dig. Barnen blir i sådant fall ej att se som arvingar till dig och således ärver de inte dig när du går bort.

I det fall att faderskapet av någon anledning inte kan upphävas har barnen arvsrätt som bröstarvingar enligt 2kap. 1§ Ärvdabalken. Genom att upprätta ett testamente där du testamenterar bort kvarlåtenskapen till någon annan än barnen kan du dock minska barnens arvsrätt. Testationsfriheten inskränks av bröstarvingars rätt till laglott, vilken enligt 7kap. 1§ Ärvdabalken utgörs av hälften av laglotten. Alltså kan du inte göra barnen helt arvslösa genom ett testamente(förutsatt att barnen påkallar jämkning av testamentet enligt 7kap. 3§ Ärvdabalken), om faderskapet inte upphävs.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare