Hur kan en sambo överta bostaden vid bodelning?

Hej!

Jag och min sambo ska separera och min fråga gäller den bostadsrätt vi delar. Då min sambos föräldrar är de som står som borgenärer och har lagt in pengar in lägenheten, kan jag fortfarande vara den som får bo kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om detta hittar vi i Sambolag (förkortad SamboL).

Utgör bostaden samboegendom?
När ett samboförhållande upphör som konsekvens av en separation ska bodelning genomföras (8 § SamboL). Vid bodelning ska endast samboegendom ska fördelas mellan er, resten behåller ni för er själva. Bostad KAN utgöra samboegendom enligt 3 § SamboL.

Bostaden utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning (5 § SamboL). Det avgörande är alltså om ni köpt bostadsrätten (med hjälp av din sambos föräldrar) med avsikt att bo i den tillsammans som sambos. Eftersom jag saknar den informationen kommer nedan två scenarios som svar på din fråga.

1. Bostaden är samboegendom
Om ni har förvärvat bostaden för gemensam användning utgör bostaden samboegendom. Det innebär också att den ska delas lika vid bodelning. Du har då rätt till halva bostaden om den säljs - du äger alltså redan 50 %. Om du ska bo kvar, behöver du dock köpa ut din sambo från lägenheten - så att du äger 100 %.

2. Bostaden är inte samboegendom
Exempel är om din sambo redan bodde i lägenheten när du flyttade in. Om så är fallet utgör bostaden inte samboegendom och ska inte delas lika. Du har alltså inte rätt till halva bostaden och har som utgångspunkt inte rätt att bo kvar. Det finns en möjlighet enligt 22 § SamboL, där du ändå skulle kunna överta bostaden om du bäst behöver bostaden och det med hänsyn till övriga omständigheter anses skäligt. Det är dock en väldigt restriktiv regel och skulle i princip kräva att du har ett barn att ta hand om. Dessutom krävs det även här att du köper ut föräldrarna och alltså ersätter dem för hela bostadsrättens värde.

Sammanfattningsvis är dina två möjligheter att bo kvar i bostadsrätten att antingen köpa ut din sambo (om bostaden utgör samboegendom) vilket skulle motsvara 50 % av lägenhetens värde. Alternativt om du bäst behöver bostaden på grund av särskilda omständigheter som exempelvis barn (om bostaden inte utgör samboegendom) vilket skulle motsvara 100 % av lägenhetens värde.

Hoppas du fick svar på din fråga, du får självklart höra av dig igen om det är något mer du undrar över!

Sara HillRådgivare