Hur hög hyra fårn en hyresvärd ta ut?

Hej! Jag har en fråga kring hyresrätter. Jag hyr av en fastighetsägare, ej privat. Har jämfört lite med hyror med mina grannar. Jag betalar ungefär 37 kr mer i hyra per kvadratmeter än mina grannar. Är det verkligen rätt?

Alla lägenheter är nyligen renoverade. Jag tycker det känns konstigt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du betalar för hög hyra. Eftersom din fråga gäller hyresrätter så blir 12 kap. Jordabalken, som även kallas hyreslagen, tillämplig. Hyran storlek bestäms först och främst genom avtalet. Om ett sådant belopp inte finns, ska hyras fastställas till ett skäligt belopp (12:55 Jordabalken). En hyresvärd får inte ta ut mer hyra än vad som är skäligt.

Skälig hyra bestäms av bruksvärdet på din lägenhet. Skälig hyra innebär att den inte får vara påtagligt högre än hyran för likvärdiga hyreslägenheter. Om en jämförelse inte kan göras med lägenheter på orten, får man dra jämförelser med andra lägenheter på andra orter med jämfört hyresläge och i övrigt likartade förhållanden på hyresmarknaden. Man gör alltså först en prövning där man jämför med lägenheter på samma ort, och sedan beaktar man närbelägna orter. Jämförbarheten bedöms genom att beakta fler faktorer, bland annat modernitet, bullernivå, garage etc. Om din lägenhet är i samma skick som dina grannars och i övrigt inte skiljer sig väsentligt mycket, borde hyran anses vara oskälig.

Mitt tips är att kontakta Hyresnämnden och ansöka om sänkning av hyran och begära att få tillbaka mellanskillnaden för de månaderna du redan har betalat. Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare