Hur hittar man förarbeten till FEUF?

Hej!

Jag undrar hur man hittar specifika förarbeten till en artikel i EU-fördraget? Specifikt till artikel 263 FEUF.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den rättsliga betydelsen av förarbeten till fördragstext bekräftas av EU-domstolen i i Mål C-370/12 Pringle, den 27 november 2012, punkt 135.

Tydligast utvecklas ämnet av generaladvokat Juliane Kokott i henne yttrande i Mål C-583/11 P Inuit, den 17 januari 2013, punkt 32:
"Visserligen har särskilt uppkomsthistorien hittills saknat betydelse vid tolkningen av primärrätten, eftersom förarbetena till grundfördragen i stor utsträckning inte har varit tillgängliga. Förfarandet med att organisera konvent för att förbereda fördragsändringar, liksom offentliggörandet av mandat från regeringskonferenser, har emellertid medfört betydande ändringar på detta område. Den ökade insynen före fördragsändringar medför nya möjligheter att tolka fördragen, vilket ska utnyttjas i kompletterande syfte om, såsom i förevarande mål, en bestämmelses betydelse är osäker med beaktande av dess ordalydelse, regelsammanhang och de syften som eftersträvas."

Av det framförda kan man tolka det som att förarbeten till fördragsartiklarna till största delen inte finns tillgängliga, och att EU-domstolens mål är av relevans vid tolkning av artiklarna, till skillnad från förarbeten på nationell nivå, där det har en större betydelse.

Lycka till!

Lena FamulakRådgivare