Hur hindrar vi grannen från att bygga sin altan?

Grannen önskar bygga en 30 kvm altan som vi invänder oss mot, vi fick en förfrågan från kommunen med endast 2 dagar på oss att komma med invändningar, grannen lät hälsa att han ialla fall tänkte bygga 25 kvm som han menar att han har rätt till??? nu har tydligen beslut fattas utav samhällsbyggnadsnämnden att de får bygga altanen. Vilka regler gäller och hur gör man för att överklaga på detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

För vissa byggnationer som man vill uppföra på sin fastighet krävs bygglov. Vissa typer av altaner får uppföras utan bygglov, medan andra typer kräver bygglov för att få uppföras. Se Plan- och bygglag (PBL) 9 kap 2 §. Det framgår inte av din beskrivning om din granne ska uppföra en altan som kräver bygglov eller inte, men jag tolkar det som att det krävs bygglov för den altan som är 30 kvm men inte den som är 25 kvm.

Om det inte krävs bygglov för altanen generellt, men altanen ändå räknas som en tillbyggnad, krävs samtycke från grannar om den byggs 4,5 meter, eller närmare, från grannens tomtgräns. Om grannen inte samtycker, måste personen som vill bygga söka bygglov. Se PBL 9 kap 4 §.

Eftersom du skriver att grannen först ville bygga en 30 kvm stor altan men sa att han annars skulle bygga en 25 kmv altan "som han hade rätt till", kan det vara så att den mindre altanen inte skulle ha kommit närmare er tomtgräns än 4,5 meter. Om altanen då inte heller kräver bygglov av någon annan anledning, behöver grannen inget samtycke från er för att bygga den mindre altanen.

Om grannen har sökt bygglov för den större altanen och fått det beviljat, kan ni överklaga beslutet till Länsstyrelsen enligt PBL 13 kap 3 §. Beslutet får överklagas av den som beslutet angår, enligt Förvaltningslag (FL) 22 §. Enligt praxis anses grannar till fastigheten som beslutet gäller, ha rätt att överklaga.

På själva beslutet står det hur lång tid ni har på er att överklaga; huvudregeln enligt FL 23 § är att man ska överklaga inom tre veckor. Överklagandet ska vara skriftligt och det ska tydligt framgå vilket beslut ni överklagar, varför ni anser att beslutet är felaktigt, samt eventuella bevis som ligger till grund för det ni påstår. Ni ska också signera överklagan och ange era namn och kontaktuppgifter.

Om ni sedan blir missnöjda med Länsstyrelsens beslut kan ni överklaga till Mark- och miljödomstolen enligt PBL 13 kap 6 §. Om ni blir missnöjda med det beslutet finns ingen ytterligare instans ni kan överklaga till.

Om ni vill ha hjälp av Lawline Juristbyrå med att överklaga beslutet, får ni gärna maila mig på edith.grundin@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Edith GrundinRådgivare