FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/03/2019

Hur hanteras skulder i en makes aktiebolag vid skilsmässa och bodelning?

Hej,

Min man har eget företag (AB) där han står som företagsägare. Jag är inte delaktig i företaget, står dock på papper som delaktig i styrelsen. Företaget står inför stora ekonomiska problem och kommer ev dra på sig stora privata skulder. Hur hanteras sådana skulder vid en ev framtida skilsmässa? Hanteras det som enskilda privata skulder tillhörande min man eller blir det gemensamma skulder då vi är gifta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din makes aktiebolag ska ingå i en eventuell bodelning mellan er i framtiden, så länge inte aktiebolaget är enskild egendom på grund av ett äktenskapsförord enligt 7 kap 3 § äktenskapsbalken. Är det inte enskild egendom på grund av ett äktenskapsförord gäller att aktiebolaget ska värderas och ingå i bodelningen eftersom det då är giftorättsgods. Vid värderingen av aktiebolaget vägs bolagets skulder in, och avgör därför vilket värde bolaget får i bodelningen mellan er.

En make har rätt att från sina tillgångar i bodelningen avräkna sina skulder, vilket följer av 11 kap 2 § äktenskapsbalken. Detta betyder att skulder som finns hos aktiebolaget kommer påverka utfallet av er bodelning, antingen genom att värdet av aktiebolaget blir mindre eller genom att skulderna hos aktiebolaget får räknas bort från din makes tillgångar som ska ingå i bodelningen. Det ska dock understrykas att huvudregeln är att vardera make ansvarar för sina egna skulder enligt 1 kap 3 § äktenskapsbalken. Du kan alltså som huvudregel inte bli betalningsansvarig för din mans skulder.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du ha ytterligare rådgivning och tips på hur ni ska ordna med din mans aktiebolag, rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare