Hur hanteras lotteri till ens tittare på streamingtjänster på nätet enligt spellagen?

Hej! Jag har en fråga angående lotterilagen i samband med streamingtjänsten Twitch.com Om jag köper ett spel eller presentkort och sedan anordnar en giveaway för detta på denna streamingplatform där alla kan delta. Det kostar alltså ingenting att delta. Möjligheten finns även att medlemmar kan ha behövt titta på min kanal ett visst antal minuter eller att ha följt mig för att få delta (det kostar inget att följa någon på denna plattform). Jag har även funderat på att ha giveaways för medlemmar som prenumererar på min kanal alternativt att alla kan delta men de som prenumererar har en högre chans att vinna. Går detta emot lotterilagen eller är det okej? Jag har försökt hitta information om detta specifikt men har inte kunnat hitta någon information alls. Jag streamar alltså på twitch.com och har tittare från hela världen. Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så att du inte vet hur många av dina tittare som kommer från Sverige samt att i vart fall en del av dina tittare kommer från andra länder än Sverige. Jag förstår det så att du vill dels veta vad som händer om du väljer att låta alla delta i  en "giveaway" utan kostnad men med bättre odds om man är en betalande följare, dels om du bara låter dina betalande följare delta.

Jag kommer disponera svaret så att jag först ger dig en sammanfattning av mitt svar och min rekommendation. Sedan går jag in närmare på hur spellag (2018:1138) (SpelL) tillämpas på lotterier över internet och vilka som omfattas av den. Efter det behandlar jag de två olika handlingsalternativen du presenterat.

Sammanfattning

SpelL tillämpas på onlinespel som riktar sig mot den svenska marknaden. En "giveaway" som du planerar är ett onlinespel och beroende på sammansättningen av dina tittare och din stream i övrigt så kan den anses vara riktad mot den svenska marknaden. Jag utgår från att den gör det och att SpelL tillämpas.

För att ditt spel inte ska kräva licens så krävs det att dina följare inte behöver betala en insats för att delta. I fallet att du ger dina betalande följare bättre odds är lagen något mer oklar, men min bedömning är att så länge de bättre oddsen inte utgör den dominerande delen av prenumerationen så är det ingen insats. När det kommer till twitch-prenumerationer så är det knappast så och min bedömning är därför att du inte behöver licens i detta fall.

Även om du bara låter betalande följare delta så utgör inte deltagandet i din "giveaway" den huvudsakliga anledningen till köpet av tjänsten. Så länge du anordnar dina "giveaways" i rent marknadsföringssyfte och med mellanrum utan att göra det till den huvudsakliga anledningen till prenumerationen så behöver du inte licens i detta fall heller.

SpelL:s tillämplighet på onlinespel - Omfattas giveaways av SpelL?

SpelL tillämpas på alla "spel" om pengar och andra vinster med ett värde i pengar, 1 kap. 1 § SpelL. I 2 kap. 1 § definieras "spel" som bl.a. lotteri och "onlinespel" som ett spel som tillhandahålls genom elektroniska kommunikationsmedel. När du slumpmässigt ger ut presentkort eller datorspel via twitch så räknas det alltså som ett onlinespel i SpelL:s mening.

SpelL tillämpas på spel som tillhandahålls i Sverige och vid onlinespel sådana som riktar sig mot den svenska spelmarknaden, 1 kap. 2 § SpelL. När det kommer till frågan om ett onlinespel riktar sig till den svenska marknaden eller inte så ska en helhetsbedömning göras, och bland sakerna som man tar med i bedömningen är språket på hemsidan och valutan på vinsten etc. Regleringen riktar sig främst mot bolag med egna hemsidor.

Det innebär alltså att det är något oklart om SpelL kommer att tillämpas eller inte på din giveaway. Min bedömning är att SpelL kommer tillämpas om majoriteten av dina tittare är från Sverige och du sänder på svenska samt överlag har svenska inslag i stream:en. Däremot om du har en jämn fördelning av tittare från olika länder, pratar på engelska och inte riktar dig särskilt mot Sverige så finns det en möjlighet att SpelL inte tillämpas på din giveaway. För det fallet så ställs det inget krav på dig av svensk lag.

Utan närmare information om din specifika situation är det svårt att göra en bra bedömning, jag kommer därför i mitt fortsatta svar kommer jag utgå från att SpelL tillämpas på din "giveaway".

Alla följare får delta men betalande följare har bättre odds

Som utgångspunkt krävs det licens för alla spel som omfattas av SpelL, 3 kap. 3 § SpelL. Spel där deltagande inte kräver något insats behöver dock ingen licens, 3 kap. 4 § 1 st. 1 p. SpelL. Frågan är alltså om betalande följare genom sin prenumeration indirekt betalat en insats för de bättre oddsen. Det viktiga här är att undantaget bl.a. tar sikte på "giveaways" som företag anordnar i marknadsföringssyfte och som folk kan delta i genom t.ex. att gilla eller dela ett inlägg.

Spelinspektionen har i ett rättsligt ställningstagande diskuterat vad som ska anses vara en insats för att delta, men det behandlar inte fallet att alla får delta men att vissa betalande deltagare utöver andra tjänster också får bättre odds.

Situationen är alltså något oklar. Min bedömning är att en sån "giveaway" inte hade omfattats av licensplikt så länge deltagandet i din "giveaway" inte är en ledande anledning till köpet av prenumerationen. Så länge du gör "giveaways" med jämna mellanrum som en marknadsföringsåtgärd så bör de inte träffas av licensplikten.

Bara betalande följare får delta

Spelinspektionen har i sitt ställningstagande lagt fokus vid om en förmögenhetsöverföring skett från köparen till säljaren för att kompensera för rätten att delta. Om priset på varan inte förändrats samtidigt som "giveaway:en" sker så har ingen sådan skett. När det kommer till att betala för en tjänst som också ibland ger en rätt att delta i ett spel så har spelinspektionen sagt att de anser att de avgörande är om betalningens huvudsakliga syfte och karaktär kan anses vara deltagande i spel. Saker som talar för att så är fallet är om:

  • Det är möjligt att betala endast för deltagande i spelet
  • Spelet erbjuds inte endast tillfälligt
  • Syftet med spelverksamheten är att den ska gå med vinst
  •  Syftet med att erbjuda en kombination av spel och tillgång till andra varor/tjänster är att locka nya spelare
  • Hela eller delar av betalningen går till en vinstpott

Ingen av dessa kan uppenbart tillämpas på ditt fall. Min bedömning är att en prenumeration inte kan anses vara en insats för deltagande. Därmed så gör jag bedömningen att inte heller i detta fall så krävs det licens.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Fredrik ErikssonRådgivare