Hur hanteras gåvor till barn utifrån arv?

Hej! Jag månadssparar på 4 separata ISK konton åt mina 4 vuxna särkullsbarn (de är mellan 30 - 35 år). Vart och ett av de 4 kontona är namngivna med respektive barns förnamn. Syftet med sparandet är att de ska kunna ha extra kapital att röra sig med när de närmar sig pensionsåldern. Jag vill att de ska kunna disponera kapitalet fritt from de fyller 60 år (om inget oförutsett tidigare som gör att ett omedelbart behov uppstår). Jag sparar lika mycket till var och en men ett av barnen har fått ett extra tillskott motsvarande en summa som de 3 andra barnen vardera fått i handen (av olika orsaker). Om jag förstår rätt är både gåvo och arvsskatt borttagen? Kontona står på mig fortfarande (med deras namn på resp. konto). Ska jag bara låta det bli så här tills jag går bort eller bör jag tänka på något? Ex skriva gåvobrev "Gåva till barn X tillgångarna på kontot namngivit till X med avsikt att fortsätta sparandet på samma sätt med enda ändringen att kontot övergår till X (eller att X flyttar kapitalet till annat konto) Med avsikt att sparandet ska fortgå till 60 års ålder innan uttag sker. ? Ena barnet har större medel på "sitt konto" enligt ovan och om jag inte skriver något så blir ju/väl det extra medlet inte värt något för honom personligen när totalt arv ska delas ut och delas lika. Hoppas frågorna förstås :)

Lawline svarar

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga så undrar du hur du lättast ska gå tillväga gällande 4 konton du sparat på till dina barn vid ditt eventuella dödsfall. Eftersom din fråga handlar om arv kommer jag utgå ifrån ärvdabalken (ÄB) vid besvarandet av frågan.

Gåvorna till tre av dina fyra barn

Utifrån dina omständigheter du lämnat tolkar jag det som att du gett dina barn gåvorna i handen utan något villkor. Gåvor till dina barn, som är bröstarvingar, avräknas som grundregel på deras arv förutsatt att du inte beskrivit motsatsen på något sätt när du gav gåvorna (6 kap. 1 § första stycket ÄB).

Således kommer det barnen du inte gett gåva i handen kompenseras detta när dina barn ärver dig.

Tips till dig

Däremot eftersom tillgångarna på kontona kan växa olika på grund av att det barnet som inte fått någon gåva i handens konto växer exponentiellt mer än de andra kan det var förmånligt att skriva med i ditt testamente gällande att varje barn ska ärva tillgångarna på det konto som har deras namn för att förtydliga och minska risken för bråk eller annat strul.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare