FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/05/2017

Hur göra med skulder vid skilsmässa?

Hej om vi lånat pengar av hans föräldrar utan papper på det och vi nu skiljs ska jag då vara med och betala det vi har kvar? Vi har skuld hos mina föräldrar också? Hur ser allt ut?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni skiljer er ska en bodelning ske där där de tillgångar och skulder ni hade på brytdagen tas med. Med brytdagen menas den dagen då ansökan om äktenskapsskillnad gjordes. Hade ni dessa skulder vid denna tidpunkt ska alltså skulderna ingå i bodelningen. Detta innebär kort sagt att ni får "dra av" dessa skulder från de tillgångar ni har innan det bestäms hur stor andel vardera part ska erhålla. När man sedan bestämmer "vem som ska få vad" så kan man komma överens om vem som ska ansvara för lånen.

Det är inte helt lätt att förklara hur en bodelning går till med andelsberäkning, lottläggning och allt vad det nu är. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare