FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/12/2021

Hur gör vi en bodelning? Måste jag köpa ut min sambo?

Fråga om sambo bodelning och om ena sambon övertar bostadsrätt och lån? Dvs jag i detta fall

Ska skriva avtal men är lite osäker på hur det fungerar i just praktisk del i bostad och lån.

Är ej klar med avtal men tar ett snabbt exempel nedan

Sambo 1 har bostad med:

Marknadsvärdet 600.000 kr

Lånskuld kvar på 400.000 kr

Sambo 2 har bara köpt in gemensamma bohaget till hemmet: 60.000 kr

Så lång har jag förstått att bodelning i den del för avtalet som ska göras här blir lika delat

Sambo 1

Bostad: 600.000 kr

Lånskuld: 400.000 kr (avdraget)

Enskild egendom (Hobby): 24.000 kr ( Ingår ej i bodelningen)

Summering: 200.000 kr

Sambo 2

Gemensamma bohaget: 60.000 kr

Enskild egendom (Hobby): 10.500 kr (Ingår ej i bodelningen)

Summering: 60.000 kr

260.000kr /2 = 130.000 kr i lika hälft mellan sambodelning.

Men hur skall jag göra för att det i vårt avtal ska bli rätt om jag tar över lånen och bostaden.

Ska bara värdet plus lån räknas med?

Dvs jag tar över bostaden bara ska då bara lånen tas med och hur ska då fördelningen isåfall se ut efter vår exempel beräkning ovan för mig som är sambo 2 i denna del?

Jag har fastnat helt i hur avtalet ska ske när bostad med lån som jag tar över ska göras och om det innebär att man måste köpa ut den andra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till en början är det viktigt att du begär att ni ska bodela, se 8 § sambolagen. Det måste du begära inom ett år från det förhållandet tog slut. Det finns inga formkrav på hur en begäran ska gå till. Det vill säga du behöver inte göra det skriftligt. Att ni har börjat sammanställa tillgångarna och att ni båda har för avsikt att dela upp dem räknas som att du har begärt bodelning genom ert gemensamma handlande (konkludent ingående av avtal).

Samboegendom

Precis som du skriver är samboegendomen er gemensamma bostad och det gemensamma bohaget, se 3 § sambolagen. Det spelar ingen roll vem som har betalat för bostaden och bohaget så länge det är införskaffat för gemensamt bruk. Däremot om någon av er ägde bostaden innan ni träffades är den inte samboegendom.

Andel och lottläggning 12­­- 14 §§ sambolagen

När ni har räknat ihop samboegendomen inklusive skulden för bostaden ska det delas i två.

Sambo 1 Sambo2

Bostad 300´ Bostad 300´

Bohag 30´ Bohag 30´

Skuld bostad -200´ Skuld bostad -200´

Summa 130´ Summa 130´

Total 260´

Andel 130´ Andel 130´

Sedan väljer ni vem som ska ha vad. Du skriver att du vill ha bostaden. Det följer naturligt att du tar över lånen för den. Bohaget skriver du ingenting om vem det ska tillfalla, men anta att ni vill ha hälften var. Då blir er lottläggning följande:

Sambo1 Sambo 2

Bohag 30´ Bohag 30´

Bostad 600´

Skuld -400´

Summa 30´ Summa 230´

Eftersom era andelar i bodelningen är 130´kr. var, men efter er lottläggning innebär att din sambo har ett värde om 30´ och du har ett värde om 230´, måste du erlägga en skifteslikvid. Du måste alltså betala din sambo 100´. På det sättet får ni lika del av samboegendomen.

Det kan även tilläggas om ni har andra skulder som är era egna för ni göra avdrag för dem om ni inte har täckning för dem i era egna tillgångar.

Bodelningsavtal

När ni gjort bodelningen ska ni skriva ett avtal. Om er bostad är en villa (fastighet) måste ni ha ett skriftligt avtal. Ett skriftligt avtal är att rekommendera ändå. Avtalet ska innehålla era fullständiga namn. Skriv bostadens fullständiga förteckning, skriv även lånets fullständiga benämning. Bohaget i det fall ni delar på det, går att skriva in att det har delats i sämja. Det kan vara bra att göra en bifogad inventarielista på det betydande sakerna, och vem som ska ha vad. Skriv också en klausul om vad som händer om din sambo inte hämtar sina saker inom en viss tid. Datera avtalet och skriv under.

Sammanfattning

Enligt vad du skrivit angående hur ni ska bodela, måste du köpa ut din sambo så era andelar i boet blir lika stora. Det är min starka rekommendation att ni gör ett skriftligt bodelningsavtal. Om du behöver hjälp med att upprätta ett korrekt avtal, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,
Björn LotoftRådgivare