Hur gör min mor för att arvet ska bli min enskilda egendom?

Hej jag är 62 år, gift utan äktenskapsförord. Vi har ett gemensamt barn. På makens sida även ett särkullbarn. Har sedan många år velat avsluta äktenskapet, men av ekonomiska skäl inte kunnat. Har ett arv att vänta, och det är det som kommer att hjälpa mig att så småningom inte behöva bli en fattigpensionär...Personen som testamenterar är min mor och det är hennes absoluta vilja att pengarna enbart disponeras av mig. Mammas frånfälle väntas inte på flera år ännu.

Min fråga: för att rädda pengarna är jag tvungen att skilja mig medan mor fortfarande är i livet? Eller finns det någon annan väg att gå?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du behöver inte skilja dig medan din mor fortfarande är i livet för att endast du ska få disponera över pengarna.

Din mor måste skriva i testamentet att arvet ska vara din enskilda egendom

Det enda din mor behöver göra för att endast du ska ha rätt till arvet är att uttryckligen skriva i ett testamente att pengarna som hon testamenterar till dig ska vara din enskilda egendom. Följden blir då att egendomen inte blir aktuell för bodelning vid en eventuell skilsmässa mellan dig och din man. Endast du har rätt till din enskilda egendom. Enskild egendom ska inte delas lika vid en bodelning om ni avslutar äktenskapet. Du får alltså behålla hela din enskilda egendom och din man kan inte disponera över den. (7 kap. 2 § 4 punkten äktenskapsbalken och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken)

Din mor bör även skriva att avkastning av den enskilda egendomen som hon testamenterar till dig även ska vara din enskilda egendom. Det innebär att om den enskilda egendomen som hon testamenterar till dig skulle öka i värde på något sätt så är även det ökade värdet din enskilda egendom.

Behöver din mor hjälp med att upprätta ett juridiskt korrekt testamente kan hon höra av sig till info@lawline.se

Lycka till och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare