Hur gör man så att giftorättsgods inte ingår i bodelning vid bortgång?

Hej. Jag och min fru har 2 barn vardera sedan tidigare, inga gemensamt. Vi är gifta och har skrivit testamente att vi önskar sitta i orubbat bo tills vi avlidit båda. Vi bor i en bostadsrätt som endast hon har betalat och inte jag men vi båda står skrivna på lägenheten. Om nu jag skulle avlida före henne skulle väl mina/hennes särkullbarn ha rätt till hälften av lägenheten . Hur bär man sig åt så att bostadsrätten inte ingår i mina/särkullbarnens arv efter mig utan bara det andra vi äger.Min fru anser att det är hennes lägenhet eftersom jag inte har bidragit till köpet och det är hennes barn som ska isåfall ska ärva om hon avled och jag är helt överens med henne.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Då din fråga berör äktenskap och testamente är det äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB) som är lagarna som berör din fråga.

Det ni äger tillsammans är giftorättsgods

Eftersom jag förstår det som att ni inte har skrivit något äktenskapsförord är allt det ni äger giftorättsgods. Som huvudregel ska det ni äger vid en bodelning delas på hälften precis som du säger. (ÄktB 7 kap 1 § och ÄktB 10 kap 1 §)

Om du eller din fru avlider innebär det att giftorättsgodset ska delas på hälften vid en bodelning där ena delen ska gå till det kvarlevande maken och andra delen ska barnen till den avlidna ärva (särkullbarn).

Ni kan skriva ett äktenskapsförord

Eftersom både du och din fru verkar vara överens om att det är din frus särkullbarn som ska ärva hela lägenheten tycker jag att ni ska skriva ett äktenskapsförord.

I äktenskapsförordet har ni möjlighet att skriva att lägenheten ska vara din frus enskilda egendom. Detta skulle innebära att vid det tillfället någon av er skulle avlida skulle lägenheten inte vara en del av bodelningen. Lägenheten kommer istället tillfalla din frus särkullbarn som arv om det skulle vara så att du avlider först. (ÄktB 7 kap 3 §)

Testamentet gör att du kommer kunna bo kvar i lägenheten

Eftersom ni har testamenterat att ni vill bo i orubbat bo kommer du ha möjlighet att bo kvar i lägenheten även om det skulle vara så att din fru avled först även om ni skriver ett äktenskapsförord. Arvet efter lägenheten kommer istället tillfalla din frus barn efter det att du avlidit. (ÄB 11 kap 1 §)

Särkullbarn kan avstå från sitt arv till förmån för efterlevande make

Att särkullbarn kan avstå fram arv till förmån för efterlevande make innebär att din frus barn har möjlighet att avstå arvet från lägenheten direkt för att du ska kunna bo kvar. Då skulle din frus särkullbarn istället få sitt arv efter det att du avlidit genom något som kallas efterarv. (ÄB 3 kap 9 § och ÄB 3 kap 2 §)

Sammanfattning
- för att dina barn inte ska ha rätt till lägenheten krävs det att den görs till din frus enskilda egendom genom äktenskapsförord.
- testamentet kommer göra att kvarlevande maken kommer kunna bo kvar i lägenheten om någon av er avlider.
- resten av giftorättsgodset kommer delas lika vid bortgång.
- Om ni skriver äktenskapsförord kommer arvet efter lägenheten tillfalla din frus barn efter det att du har gått bort.
- Din frus särkullbarn har möjlighet att avstå från sitt arv till dess att båda gått bort.

Råd

Som tidigare nämnt skulle jag råda er att skriva ett äktenskapsförord där ni skriver att lägenheten är din frus enskilda egendom. Genom att skriva äktenskapsförordet kommer lägenheten inte vara del av giftorättsgodset och kommer inte vara med i bodelningen.

Detta skulle göra att dina barn inte har någon rätt att göra anspråk på lägenheten men fortfarande ärver hälften av resterande giftorättsgods. Jag skulle också rekommendera att ni pratar med era respektive barn om hur ni vill göra med lägenheten så att det inte blir problem senare.

Om ni vill ha hjälp med att skriva ett äktenskapsförord kan du ta hjälp av oss här på Lawline. Vi kan hjälpa dig via hemsidan eller om ni vill komma i kontakt med en jurist och prata kan ni ringa oss eller boka tid hos en jurist!

Hoppas du känner att du fått hjälp med din fråga!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare