FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/09/2017

Hur gör man om man inte kan samarbeta kring barnens boendesituation?

Hej,

Jag har varit skild sedan 3 år tillbaka och vi har 2 gemensamma barn. Vårt samarbete fungerar inte. Vi har haft barnen uppdelat i dagar, 2-3 dagar i stöten, lika mycket. Nu vill jag ändra till varannan vecka då jag ser att de flänger fram och tillbaka med packningar och det känns ostabilt. Pappan vill inte gå med på detta, då han inte ser problemet. Hur kan jag gå vidare? Mvh Maggan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att du befinner dig i en knivig situation och jag ska göra mitt bästa för att klara upp detta åt dig.

Regler om vårdnad, boende och umgänge finns i Föräldrabalken (FB).

Du skriver inte om du och barnets far har gemensam vårdnad eller inte, men eftersom ni har barnen lika mycket kommer jag utgå från att ni har gemensam vårdnad.

Om ni har gemensam vårdnad ska du och barnens far ta beslut som rör barnens personliga angelägenheter tillsammans. (FB 6 kap. 13§) Om du vill att barnen ska vara hos er varannan vecka måste ni alltså komma överens om detta båda två. Detta kan självklart vara svårt, särskilt eftersom du skriver att barnens far inte vill gå med på det.

Det finns flera olika vägar för att få hjälp med sådana här situationer. En bra början skulle kunna vara att vända er till Familjerätten i er kommun, som erbjuder samarbetssamtal för att försöka hitta en lösning som passar er båda. (FB 6 kap. 18§) Många som har svårt att samarbeta uppskattar att ha en professionell tredje part som kan göra det lättare att diskutera fram en lösning.

Självklart finns också en möjlighet för dig att ta ärendet till domstol.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare