Hur gör man om man ej har någon bostad?

Hur gör man om man ej har någon bostad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte har någon bostad och därmed saknar någonstans att bo kan du vända dig till Socialtjänsten i den kommun du befinner dig i. De kan hjälpa dig hur du ska gå tillväga för att hitta en bostad, och de kan även hjälpa till med att hitta akuta boendelösningar på exempelvis härbärgen där man kan bo under en kortare period. Socialtjänsten har i allmänhet inte ansvar att tillhandahålla bostäder till bostadslösa, men ska hjälpa till och vara ett praktiskt stöd. Man kan även vara berättigad försörjningsstöd om man inte själv kan tillgodose sina behov och på så sätt få förutsättningar att ordna en bostadslösning (4 kap. 1 § SoL).

Kontaktuppgifter till socialtjänsten i din aktuella kommun hittar du enklast genom att googla socialtjänsten + kommunen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att din situation kommer att lösa sig. Om jag tolkat din fråga fel, exempelvis om du åsyftade hur man folkbokför sig när man inte har någon bostad, är du välkommen att skriva en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare