Hur gör man om en gåva till barn inte ska betraktas som förskott på arv?

Min mamma vill ge en ekonomisk gåva till två av sina tre barn. Det tredje barnet har aktivt valt att inte ha med resten av familjen att göra sedan ca 7 år, trots kontaktförsök. De andra två barnen hjälper och stöttar henne med stort och smått, sedan hon blev änka 2012. Nu vill hon kompensera dem med en ekonomisk gåva (enskild egendom) utan att det kan betraktas som förskott på arv. Vad behöver hon tänka på i gåvobrevet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad som gäller angående förskott på arv när man ger en gåva till sina barn, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vad gäller angående förskott på arv när man ger en gåva till sina barn?

Huvudregeln är att gåvor till bröstarvinge (barn eller barnbarn) ska ses som förskott på arv, se Ärvdabalken 6 kap 1 § (här). Om den som ger gåvan inte vill att gåvan ska räknas som förskott på arv, ska detta framgå. Därför bör det framgå i gåvobrevet att gåvan inte ska anses som förskott på arv. Det bör framgå av gåvobrevet att gåvan ska vara barnens enskilda egendom. Av ett gåvobrev måste det framgå vem som är givare och mottagare av gåvan, och båda ska skriva under.

Vad du kan göra nu

Om din mamma vill upprätta ett gåvobrev kan hon göra det på egen hand, men jag skulle rekommendera att hon anlitar en jurist. Du eller din mamma kan boka tid med en jurist från Lawlines juristbyrå, länk till formulär för att boka tid med jurist finns här. Juristbyrån debiterar 2 000 kronor per timme. Det går även att skapa ett gåvobrev för 995 kronor genom Lawlines avtalsrobot, länk till gåvobrev här.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag till fredag 10:00-16:00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare