FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/10/2018

Hur gör man om det löpande umgänget krockar med storhelgsumgänge?

Min sambo har en dom på umgänge med sin dotter.

I domen från tingsrätten så står det när han har rätt att ha umgänge med sin dotter. Tex varannan högtid + varannan helg. Det står ingenting om när mamman ska ha umgänge med dottern men betyder det att mamman automatiskt får samma umgänge varannan högtid även om det är hans helgumgänge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är tyvärr svårt att ge ett exakt svar på din fråga, framförallt när jag inte läst domen i sig. Därav kommer mitt svar i mångt och mycket bli av generell karaktär och vilken tolkning det kan argumenteras för.

Barnets bästa ska vara avgörande

I alla beslut som rör barns vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. I barnets bästa fästs särskilt avseende vid bland annat barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § Föräldrabalken). I regel räknas storhelger såsom, jul, påsk m.m. som viktiga familjehelger varför det torde vara rimligt att tolka domen som att barnet har rätt till umgänge med vardera föräldern varannan sådan högtid. Om barnet t.ex. har rätt till umgänge med sin pappa julen 2018 är det rimligt att tolka det som att barnet har rätt till umgänge med sin mamma julen 2019. För att undvika missförstånd brukar man ofta skriva in antingen att det löpande umgänget utgår för det fall att det infaller under någon av storhelgerna, alternativt att det löpande umgänget justeras till att avse andra dagar så att det inte bortfaller helt om det krockar. Som jag tolkar din fråga har det inte skrivits in i domen.

Bäst är om föräldrarna kan komma överens

I slutändan är det bästa om föräldrarna kan komma överens om hur de ska hantera att en storhelg krockar med det löpande umgänget. Kan de inte komma överens är min rekommendation att de i första hand vänder sig till familjerätten i kommunen för ett samarbetssamtal. Sista utvägen är att återigen vända sig till domstol, med den tidsåtgång och de kostnader det kan medföra för att åter igen avgöra om hur umgänget ska se ut.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare