FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/01/2019

Hur gör man när samboförhållandet upphör och min sambo ska lösa ut mig ur bostaden?

Hej! Jag och mitt ex köpte en lägenhet ihop sommaren 2015. Vi gick isär förra året och jag flyttade ut under sommaren 2018 men fick inte till en adressändring förrän någon månad senare. Min exsambo bor kvar i lägenheten och tanken är att han ska köpa ut mig. Hur går vi smidigast tillväga? Jag läste lite om samboavtal och bodelning, kan däremot inte minnas att vi skrev något avtal när vi flyttade ihop. Vi är bra vänner och kommer överens men vill att detta ska gå smidigt och rätt till. Har vi någon tidsgräns på oss eller hur ser det ut? Behöver man kontakta någon som hjälper oss med detta eller går man det på egen hand så länge vi inte är oense?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så vill du veta hur ni ska gå tillväga med ert bohag och boende när du och ditt ex nu separerar från att vara sambos. Eftersom ni har varit sambos är det Sambolagen som blir tillämplig för att besvara frågan.

Eftersom att du har flyttat ut från ert gemensamma boende är ni inte längre sambos (2 § första stycket, andra punkten, sambolagen). Eftersom att ni köpte lägenheten ihop sommaren 2015 utgör den en gemensam bostad (3 § Sambolagen).

Nu när ert samboförhållande har upphört, får ni – om ni vill – begära att samboegendomen ska fördelas er emellan genom bodelning (8 § Sambolagen). Eftersom att ni, så vitt du kommer ihåg, inte skrivit något samboavtal, ska all gemensam egendom ingå i en sådan bodelning (9 § Sambolagen). En begäran om en sådan bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde (8 § 2 stycket Sambolagen).

Så vitt jag förstår det så flyttade du ut en månad tidigare än du adressändrade. Enligt allmänna principer är man inte boende ihop om man inte är skrivna på samma adress, vilket då även bör innebära att man är sambos sålänge man är skrivna på samma adress. Det innebär att ert samboförhållande upphörde den dagen du adressändrade. Och därför behöver en begäran av bodelning ställas senast ett år från den dagen.

Eftersom du skriver att ni är vänner bör detta dock inte vara något akut för din del, men jag rekommenderar ändå att du pratar med din exsambo om bodelning så han vet vad som gäller och då att du vet att ni kommer att göra en bodelning. Ni får självklart lösa detta själva, utan att blanda in en bodelningsförrättare, om det känns smidigt för er del – vill ni ha en bodelningsförrättare förordnas dessa genom tingsrätten.

Ni kan även lösa detta utan att företa en bodelning, utan det räcker med en enklare utredning där ni kommer överens. Det viktigaste i ert scenario är att ni kommer överens och i min mening är det även viktigt att upprättar en förteckning som ni båda skriver på, där det framkommer vad ni kommit överens om.

Men, om ni väljer att göra en bodelning, ska den ske enligt följande: Vid en bodelning ska varje sambo redovisa för sin samboegendom, vilket då är möbler och andra föremål som använts gemensamt, samt boendet (11 § Sambolagen). Därefter ska respektive sambos andel i samboegendomen beräknas (12 § Sambolagen). Det innebär att man fastställer hur mycket av era möbler och er lägenhet som respektive part äger och vad dessa saker är värda. Vid en sådan beräkning får ni dra av för era egna skulder (13 § Sambolagen). Det innebär att om du har en skuld till någon på 10.000 kronor, och soffan som du äger – men som ni använt som gemensam – är värd 10.000 kronor, får du i princip avräkna den soffan från er egendom. Din exsambo får göra samma sak med saker han äger. Det som sedan är kvar, efter att era skulder är täckta, är er samboegendom som ni ska dela på (14 § Sambolagen).

Detta ska delas på så att båda sambor får värde som är beräknat efter deras respektive sambolott. Dvs: Om du ägde 70 % av er samboegendom, ska du ha 70 % av det återstående värdet. Det kan då innebära att du tar alla möbler, och ersätter din exsambo med pengar enligt dennes respektive sambolott (16 § första stycket & 17 § Sambolagen).

Om det bara är lägenheten ni ska dela på, innebär detta att om ni köpte lägenheten och äger hälften var, ska din sambo ersätta dig med hälften av dess värde om han vill bo kvar där. Det är då även viktigt att han köper ut dig ur eventuella skulder och lån ni har på lägenheten (16 § 3 stycket Sambolagen). Den som behåller lägenheten ska alltså ersätta den andra sambon för bostadens värde. Så som jag tolkar lagen handlar detta om det nuvarande värdet på lägenheten, och alltså inte om det värde som ni köpte den för. Om ni själva inte kan komma överens om det nuvarande värdet på lägenheten, rekommenderar jag att ni kontaktar en mäklare eller värderingsman.

Efter att värdet är beräknat får ni dra bort latent skatt, d.v.s. den skatt som en säljare normalt hade behövt betala om fastigheten såldes, och försäljningskostnader såsom mäklararvodet, och summan som är kvar ska delas på er efter era lotter.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Elina BergstedtRådgivare