FrågaAVTALSRÄTTGåva11/08/2017

Hur gör man när man vill ge bort en penninggåva?

Mamma vill ge 100000 var till mig (dotter) och lika mycket var till mina tre döttrar alltså 100000 var vid försäljning av hennes bostadsrätt. Kan hon bara överföra pengarna eller hur går det till?/Med vänlig hälsning, Åsa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en penninggåva finns det inga formkrav för att gåvan ska vara giltig. Din mamma kan därför föra över pengar till er utan att upprätta något särskilt dokument. Det finns inte heller någon gåvoskatt att beakta. Eftersom det rör sig om en större summa pengar kan det dock vara klokt att fundera igenom om gåvan ska villkoras. Ett relativt vanligt villkor är att gåvan ska vara enskild egendom. Det innebär att pengarna inte dras in i en eventuell framtida bodelning om gåvomottagaren är gift eller i framtiden gifter sig och sedan skulle skilja sig (7 kap. 2 § och 10 kap. 1 § ÄktB). Det kan också vara bra att i ett gåvobrev reglera om gåvan ska anses vara förskott på arv eller inte. Eftersom ni alla är bröstarvingar så antas en gåva från din mamma till er vara förskott på arv om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett (6 kap. 1 § ÄB).

Utöver att fundera på om hon ska ha några villkor för gåvan och om hon ska upprätta gåvobrev så får hon inte glömma att hon behöver betala skatt på den vinsten hon gör när hon säljer bostadsrätten, så att hon har teckning för det även när hon ger bort pengar till er.

Om ni vill ha hjälp att upprätta gåvobrev så kan ni vända er till vår avtalstjänst.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare