FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/12/2018

Hur gör man med möbler och banklån när samboförhållandet upphör?

Dottern hyr en lägenhet där killen flyttade in och skrev sig på adressen. De har köpt soffa, bord och tv som min dotter betalat. de har tagit ett lån som står på min dotter, han studerar. Nu delar de på sig, vad gäller möbler och banklån? Ska de dela på båda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din dotter bor med sin pojkvän i en lägenhet, och att denne pojkvännen nu ska flytta därifrån. Eftersom du inte nämner om din dotter och hennes kille har ett samboavtal eller inte, utgår jag ifrån att de inte har ett sådant när jag besvarar din fråga.

Eftersom de bor ihop är de sambor enligt sambolagen (1 § sambolagen). Det krävs dock också att de har ett gemensamt hushåll. Sambolagen är tillämplig i frågan vad som gäller när de väljer att avsluta sitt samboförhållande, vilket de gör när de väljer att inte längre bo med varandra (2 § sambolagen).

När din dotters och hennes killes samboförhållande upphör, ska de dela på det gemensamma bohaget och boendet om någon av dem begär det (8 § sambolagen). En sådan begäran måste framställas inom ett år ifrån att samboförhållandet upphört.

Det gemensamma bohaget är sådana möbler och saker som de har köpt för gemensam användning och som varit avsett för det gemensamma hemmet. Privata ägodelar, såsom smycken eller exempelvis en dator, räknas dock inte in om den används uteslutande av den ena sambon (4 och 6 § sambolagen). Men i övrigt gör lagen ingen skillnad på om det är din dotter som köpt möblerna såsom soffan, eller om din dotter och hennes sambo har köpt den med gemensamma pengar. Lagen tar sikte på om saken har köpts och använts för gemensamt bruk. Det innebär att om din dotters sambo begär bodelning, kan han få ta saker som din dotter köpt, under förutsättning att hon köpt det för deras gemensamma bohag.

Om din dotter kan visa att de inte haft ett gemensamt hushåll, genom att exempelvis visa att hon har köpt sina grejer själv och han har köpt sina grejer själv (ex matvaror) så har de inte haft ett gemensamt hushåll och har därför heller inte varit sambos. Det innebär att om de inte har haft gemensamt hushåll, har han inte rätt till bohaget som hon har köpt.

Om de har gemensamt hushåll och således är sambos, ska delning av bohaget göras vid en eventuell bodelning. Vid en bodelning ska sambornas andelar i samboegendomen beräknas (12 § sambolagen). Vid en sådan beräkning ska skulderna först dras av, innan man delar på möblerna. Det innebär att om din dotter har ett lån på exempelvis 10.000 kronor, vilket då är en skuld, får hon räkna bort möbler av ett liknande värde, innan de delar på resten. Det innebär att om din dotter har en skuld som bara täcks av att hon får behålla soffan hon köpt, så kommer soffan inte räknas in i bodelningen och därmed kan hennes pojkvän då inte få soffan. (13 § sambolagen). Om det inte finns tillräckligt mycket möbler eller inventarier som kan räcka för att täcka upp din dotters skuld, kommer hon alltså att få behålla all samboegendom som hon har köpt – sålänge hon kan visa att det är hon som har köpt det. Hennes kille kan dock aldrig bli skyldig att hjälpa henne att betala på lånet, oavsett om han egentligen har varit med och använt pengar därifrån.

Om det blir gemensam egendom över, efter att din dotter och hennes kille räknat bort sina skulder, ska de dela på det som är kvar (14 § sambolagen). Det finns dock två undantag. Om det är så att din dotter och hennes kille varit sambos i en väldigt kort tid, kan din dotter få behålla mer av det gemensamma bohaget (15 § sambolagen). Det kan även bli fallet om det föreligger ekonomiska förhållanden som gör det oskäligt att din dotter ska behöva lämna ifrån sig samboegendom som hon har köpt (15 § sambolagen).

Vad gäller din dotters hyresrätt, så är den inte del av samboegendomen, eftersom att din dotter hade hyresrätten innan samboförhållandet uppstod. För att hyresrätten ska ingå i samboegendomen krävs det att den förvärvats för deras gemensamma användning (3 & 5 § sambolagen). Jag antar utifrån din fråga att din dotter och hennes kille inte har några barn, varken gemensamma eller särkullsbarn, och därför är ingen specialregel tillämplig (22 § sambolagen). Det innebär att din dotter kan sitta lugnt vad gäller lägenheten, killen kommer inte kunna komma åt den om det inte föreligger väldigt speciella skäl.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Behöver du eller din dotter ytterligare hjälp rekommenderar jag dig att du bokar tid hos en av våra jurister. Detta gör du här.

Om du inte tycker att svaret hjälpte dig går det utmärkt att ställa en ny fråga här, helt gratis.

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare