Hur gör man för att bostadsrätt inte ska gå i arv till sambos barn?

Min sambo och jag ska köpa en bostadsrätt, där jag kommer att stå för insatsen. Vi planerar att båda ska stå på kontraktet. Min sambo har två barn, som inte är bosatta i Sverige och inte svenska medborgare. Jag har inga barn. När någon av oss går bort, vill vi att den andre ska kunna bo kvar. Men, eftersom jag står för insatsen, vill jag att bostadsrätten går till mina syskonbarn och inte till hans barn, när vi båda är borta. Vi har skrivit ett inbördes testamente, men i det äger vi ingen bostadsrätt tillsammans. Hur löser vi lämpligast detta för att undvika problem i framtiden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att din sambos barn inte ska få rätt att ärva lägenheten, skulle jag rekommendera att ni skriver samboavtal enligt 9 § sambolagen. Jag tolkar dig som att det är du som ska äga hela lägenheten, och därför skulle ett samboavtal där ni skriver att sambolagen inte ska gälla avseende bostadsrätten, göra att din sambo aldrig får del i lägenheten. Om så är fallet, kommer inte heller din sambos barn att kunna ärva lägenheten.

Det kan dock vara så att ni vill kunna genomföra en bodelning vid eventuell separation eller liknande. I så fall är samboavtal ett sämre alternativ. Istället bör ni då testamentera lägenheten till dina syskonbarn, som får rätt till lägenheten då ni båda går bort. Detta bör vara möjligt om inte testamentet då gör att din sambos barn inte får ut sin laglott, vilket strider mot 7 kap 5 § ärvdabalken. Då jag inte vet värdet av lägenheten eller er totala egendom, är det svårt för mig att kunna veta hur din sambos barns rätt till sin laglott påverkas av att ni testamenterar lägenheten till dina syskonbarn.

Hoppas mitt svar hjälpt er! Vill ni ha ytterligare rådgivning kring samboavtal eller testamente, rekommenderar jag er att ta hjälp av någon av våra jurister. Ni mailar då info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare