Hur gör man för att beställa en gammal dom?

Hur gör man för att beställa en dom från 1998? Går det att söka på personnummer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Domar är allmänna handlingar och kan alltså begäras ut av vem som helst. Finns det sekretessbelagda uppgifter i domen kan just de uppgifterna dock strykas eller liknande, en sekretessprövning görs i varje enskilt fall.

När du ska begära ut en dom bör du först och främst ta reda på vilken domstol som förvarar den. Om du inte är säker på vilken domstol du ska vända dig till kan du kontakta en domstol och uppge vad domen rör för typ av ärende samt orten som ärendet kan ha anknytning till, så kan domstolen förmodligen ge dig vägledning angående det.

Alla domar är försedda med ett målnummer, har du tillgång till det är det enkelt att hitta domen i fråga. Då behöver du bara uppge numret när du ringer till domstolen, så kan de hitta domen i sitt system.

Jag tolkar det dock som att du inte har tillgång till detta. Du kan då uppge namn och ev. personnummer på inblandade personer eller företag, och vad ärendet handlade om, så kan det den vägen vara möjligt att lista ut vilken dom det rör sig om.

Om domen anses vara så gammal att den inte längre finns i deras arkiv kan den i stället finnas hos Riksarkivet. I så fall kan du kontakta dem och uppge samma uppgifter som ovan för att de ska kunna leta fram domen åt dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare